De BMW 1-serie is een compacte middenklasse auto die sinds 2004 op de markt is gebracht als opvolger van de BMW 3 serie Compact. Het model is gebouwd op een chassis waarop ook de E90 3-serie wordt geproduceerd. De 1 serie is het instapmodel van BMW waarmee het merk ook een wat voordeliger instapmodel kan aanbieden. Heb jij interesse om in deze auto te stappen. Je kunt het in dit artikel ontdekken.
De BMW 1-serie occasions modellen zijn uitgebracht in een hatchback-, coupé- en cabriolet vormgeving. Er zijn drie generaties van de auto te onderscheiden. De BMW 1-serie 2005 kreeg codenamen E81 (een driedeurs hatchback), E82 (een vijfdeurs hatchback), E87 (een tweedeurs coupé) en E88 (een tweedeurs cabriolet) mee. De eerste generatie BMW 1-serie werd voorzien van viercilinder dieselmotoren en vier- of zes liter benzinemotoren. De auto is duidelijk op de markt gezet om een nieuwe groep BMW rijders te benaderen. De auto is vriendelijk geprijsd en heeft de eigenschappen die dit merk karakteriseren. De eerste generatie BMW 1-serie is dus een achterwielaangedreven auto.
De introductie van de BMW 1-serie 2012 bleek al snel een groot succes. De auto was goed voor een vijfde van de totale verkoopcijfers van het merk. Er waren dus genoeg redenen om een tweede generatie BMW 1-serie uit te brengen. Deze tweede generatie werd geïntroduceerd in 2012 en heeft in de showroom gestaan tot en met 2018. De auto uit deze generatie werd niet meer uitgebracht in coupé- en cabriolet uitvoeringen. Deze modellen werden ondergebracht in de 2 serie. De carrosserievarianten van de F20/ F21-reeks zijn een driedeurs hatchback (modelcode F21) en een vijfdeurs hatchback (modelcode F20). De BMW 1-serie 2018 was de laatste uit deze reeks.
In 2019 werd de derde generatie geïntroduceerd. Met de BMW 1-serie 2019 bleek het Duitse merk een verrassende stap te hebben gezet. In tegenstelling tot de eerdere generaties is de BMW 1-serie uit de derde generatie (Typeaanduiding F40) voorzien van voorwielaandrijving. Alleen de sportievere- en vaak ook duurdere uitvoeringen (xDrive modellen) zijn nog voorzien van vierwielaandrijving. De auto’s zijn verkrijgbaar in driedeurs en vijfdeurs varianten.
De keuze om van het geroemde achterwielaandrijving systeem af te stappen is goed te verklaren. Door de toepassing van dit aandrijfsysteem in combinatie met een dwars geplaatste BMW 1-serie motor, wordt er meer interieurruimte vrijgemaakt. Je zou denken dat BMW hiermee van het vertrouwde concept is afgestapt maar dit is zeker niet het geval. Een BMW 1-serie is nog altijd een auto waar je als sportieve rijder flink veel plezier aan zult hebben ondanks de verrassende keuze met betrekking tot de BMW 1-serie motoren.
Dit brengt ons uiteraard op de vraag wat voor auto een BMW 1-serie is. We kunnen de echte BMW liefhebbers geruststellen. Ook deze auto vertoont nog altijd een sportief- en uitdagend weggedrag, ongeacht de generatie die je kiest. Een BMW 1-serie 2005 is bijvoorbeeld een onvervalste BMW waar je nog op een flink tempo mee door de bocht kunt. Als je echter té hard gaat, zal de traction control ingrijpen.
Het weggedrag van een 1-serie is prettig. als we de BMW 1-serie 2008 als voorbeeld nemen merk je dat deze relatief stevig is afgeveerd en stuurt direct, zoals het hoort bij een dynamische auto. De bediening is precies wat je van een auto uit München mag verwachten. Het is gewoon perfect in orde en het doorontwikkelde iDrive-systeem heeft zichzelf al lang bewezen. De BMW 1-serie biedt een prima comfort aan de bestuurder en inzittenden. Zelfs achterin is er voldoende ruimte voor twee volwassenen.
Op de prijs-kwaliteitsverhouding van deze auto is dus niets aan te merken. Het enige wat we hierop aan kunnen merken is dat de standaarduitrusting wat summier is, als je bijvoorbeeld kijkt naar de BMW 1-serie 2010. De optiemogelijkheden zijn uiteraard wel zeer ruim en BMW maakt hier forse stappen in gezien het aanbod op dit gebied van de BMW 1-serie 2013 en de BMW 1-serie 2015.
Eén blik op de specificaties van de BMW 1-serie leert dat deze auto een onvervalst echte BMW is. Je kunt kiezen uit een benzine- of een dieseluitvoering met een behoorlijke motorinhoud. Ben je een echt sportieve rijder? Kies dan voor een M uitvoering. De letter “M” staat voor “Motorsport” en daar weten ze wel raad mee bij BMW. Om je even een voorbeeld te geven: de M135i heeft 306 pk onder de motorkap liggen. Is dit nét even too much voor jou? BMW heeft veel opties om een “gewone 1 serie” een optisch sportievere uitstraling te geven. Liever een soortgelijke auto van een ander merk? Kijk dan eens naar de Mercedes A-klasse.
+ Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
+ Prettige besturing
+ Zeer goede wegligging
+ Verkrijgbaar in een grote diversiteit aan modellen
+ Veel extra laadruimte onder de laadvloer