BMW bewijst met de i3 dat het merk ook af en toe een onverwachte afslag neemt. De BMW i3 is een (bijna) volledig elektrische auto waarmee het Duitse merk zich op een nieuwe niche richt. Het bleek een stap waarin de spanning op de elektrische automarkt flink werd opgevoerd want de keuzemogelijkheden als je elektrisch wilt rijden, lijken bijna iedere maand groter te worden. Ontdek hier of de BMW i3 jouw stap naar de toekomst gaat worden.
BMW heeft een lange tijd weinig interesse getoond in de markt van elektrische auto’s, althans zo leek het. Het was zeker niet zo dat ze in Beieren in slaap waren gesust en de toekomst van de auto industrie uit het oog waren verloren. Het tegendeel was zelfs het geval. In het diepste geheim werd er vanaf 2007 gewerkt aan het ontwikkelen van een elektrisch submerk, BMW i. Het Duitse merk maakte in 2011 bekend dat ze zich al enkele jaren met de elektrische markt bezig hielden. BMW i houdt zich uitsluitend bezig met het produceren en ontwikkelen van plug-in hybrides. De volledig elektrische BMW i3 is de eerste volledig elektrische stadswagen van het merk.
De eerste BMW i3 2014 elektrische stadswagen is een resultaat van het project dat ook wel bekend staat als MCV (Mega City Vehicle). Dit eerste voertuig uit de BMW i familie (2014 BMW i3) werd in 2014 geïntroduceerd. De auto haalde zijn energie uit een elektromotor die aangedreven wordt door lithium-ion batterijen. De 22 KWh accu bracht je zo’n 130 tot 160 kilometer ver. Hoewel de actieradius veel kleiner was ten opzichte van andere elektrische auto’s, was de eerste stap naar de toekomst gezet. Er stond een basis waarop ze in München verder konden bouwen en zoals we gewend zijn van het merk, werd hierbij een hoog tempo aangehouden.
Om de actieradius van de auto te verhogen, werd een range extender als extra optie bij de BMW i3 occasions 2015 aangeboden. De werking van de range extender berust op een relatief eenvoudig principe. De range extender is een benaming voor de tweecilinder benzinemotor (600cc) motor die in de auto wordt gebouwd. Deze kleine motor drijft niet de wielen aan maar laadt de accu's op. Deze motor dient als generator en zal in werking treden als het energieniveau beneden een bepaald peil komt. Hiermee wordt de actieradius aanzienlijk verhoogd. Deze benzinemotor is gekoppeld aan een brandstoftank van 9 liter. De BMW i3 met range extender is dus niet compleet elektrisch.
Om je niet te vermoeien met diverse ontwikkelingen die aan de Mega City Vehicle zijn doorgevoerd, maken we een sprongetje naar de tweede generatie van de auto. Deze generatie staat sinds 2017 in de showroom (BMW i3 2017). De eerste modellen worden zelfs al niet meer geproduceerd. Dit moet zeker niet gezien worden als negatief maar vooral als signaal dat BMW deze elektrische markt zeer serieus neemt en zich continu bezighoudt met het doorontwikkelen van de auto. Dit zie je uiteraard terug aan de actieradius van de auto’s, iets wat voor veel mensen een belangrijk criterium is bij het kiezen van een elektrische auto. De actieradius van een BMW i3 2019 of BMW i3 2020 is bijvoorbeeld al zo’n 350 kilometer (de BMW i3 120AH Corporate Executive). Je hebt dan beschikking over een maximaal vermogen van 170 pk. Dit zijn uiteraard veelzeggende cijfers.
De BMW i3 2018 is gemaakt van koolstofvezel en alleen al hierdoor is dit een echt buitenbeentje van BMW. Geen enkel ander model is uit dit materiaal vervaardigd. Dat dit desondanks toch nog altijd een echte BMW is, merk je aan het sportieve karakter van de auto. De auto is ontwikkeld als sportmodel. Je ziet dat BMW hier duidelijk stappen in heeft gezet. Een 2018 BMW i3 heeft immers binnen zo’n 7 seconden een snelheid van 100 km/h bereikt en dat is lang niet slecht. Een BMW i3 is uiteraard een achterwielaangedreven auto.
Het bovenstaande maakt de stap naar de sportieve uitvoering van de BMW i3 relatief klein. Mocht je toch interesse hebben in deze sportieve modellen, moet je kijken naar de auto’s met de letter “S” (sport) als toevoeging van de typeaanduiding en niet naar de letter “M” zoals je bij BMW zou verwachten. Zelfs het sport model voldoet immers niet aan de vereisten om als “M” aangeprezen te mogen worden.
Als je voor het eerst in een BMW i3 gaat rijden, zoek dan even een rustige plek op. Het rijden met deze auto is net even anders dan je gewend bent als je een “benzine- of diesel rijder” bent. Je zult ongetwijfeld even moeten wennen aan het gebruik van de pedalen. De mate waarop je dit stroom pedaal indrukt, is bepalend voor de snelheid waarmee je rijdt en uiteraard je acceleratie en vertraging. De auto beschikt uiteraard wel over een rempedaal om snel tot stilstand te kunnen komen. De auto bediening van de auto is verder niet spannend. De handgreep achter het stuur doet dienst als de versnellingspook. Hierin zit ook de start/stop knop verwekt.
Het dashboard is relatief eenvoudig vormgegeven. Op het display zie je alle informatie die bij elektrisch rijden hoort. Je kunt hierop dus je actieradius en het aantal gereden kilometers aflezen maar uiteraard ook je snelheid. Uiteraard ontbreekt het welbekende iDrive infotainmentsysteem niet in deze auto. De inrichting van de uit carbon opgetrokken auto geeft je een ruimtelijk gevoel. Dit komt mede door de hoog opgetrokken voorruit en misschien ook wel doordat de voor- en achterportieren in tegenovergestelde richting van elkaar open gaan.
BMW geeft ons met de BMW i3 specificaties een blik hoe de toekomst van het autorijden eruit ziet. Het is aan jou om te bepalen of je er klaar voor bent om de stap naar “het nieuwe autorijden” te zetten. Als jij klaar bent voor de next step, is de i3 een prima keuze. Wil je hybride rijden naar een hoger niveau brengen? Kijk dan eens naar de BMW i8!
+ Prettige auto om in te rijden
+ Voorzien van de meest moderne technologieën
+ Maakt gebruik van de “‘één-pedaal techniek”
+ Prima actieradius
+ Modern ingericht
Veelgestelde BMW i3 vragen
Hoeveel pk heeft een BMW i3?
Afhankelijk van de versie heeft de BMW i3 170 of 184 pk. De snelste versie is de BMW i3s met 184Pk en gaat in 6,9 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 160 km/h.
Hoeveel km kan een i3 rijden?
Tot 2017 beschikte de BMW i3 over een aanzienlijk kleinere accu van 21,6 kWh. Met deze accu kon je in praktijk maximaal 115 km rijden waarna de range extender de accu weer ging bijvullen. Na 2017 kreeg de BMW i3 een accu met een capaciteit van 42,2 kWh. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
Wat kost een volle accu BMW i3?
Laad je een BMW i3 accu thuis op tijdens daluren dan kan dat al voor slechts €6,60. Laad je de BMW i3 op naast de snelweg? Dan lopen de kosten al snel op.
Hoe betrouwbaar is de BMW i3?
De BMW i3 is nog relatief nieuw maar er zijn geen grote mankementen bekend. Het kan wel eens gebeuren dat de laadkabel vast komt te zitten. Dit kan BMW of de ANWB vaak via de telefoon al oplossen. Het blijft een ingewikkelde auto met veel onderdelen dus het moet nog blijken hoe betrouwbaar ze zijn na bijvoorbeeld 20 jaar.
Hoe lang gaat accu BMW i3 mee?
Op elke BMW zit standaard 3 jaar garantie, zo ook de BMW i3. Daarbij heeft de i3 ook op het accupakket 8 jaar of 160.000 km garantie. Een nieuwe batterij voor de BMW i3 kost ongeveer 14.500 euro.