De BMW Z1 het eerste model uit de Z-familie, de tak waarin het Duitse merk de open roadsters in heeft ondergebracht zoals de Z3, Z4 en Z8. De auto kan gerust omschreven worden als een opvallende verschijning. Deze cabriolet was immers een rijdend experiment van BMW. Dit is dan ook precies waarom deze auto zo in trek is op de occasionmarkt. Dit is een auto die er nét even wat anders uitziet dan andere cabriolet modellen. Reden genoeg om je hier eens in te verdiepen en voor jezelf na te gaan of dit een model is die jou aanspreekt.
Het BMW Z1 model is in productie geweest van 1989 tot 1991. Dat de auto nog altijd best in trek is op de occasionmarkt is omdat dit model een absolute collectors item is. Het model is ontwikkeld als soort van prototype dat als voorbeeld moest dienen voor andere modellen. Dit verklaart ook waarom de auto de letter Z als typeaanduiding heeft meegekregen. Deze letter staat voor “Zukunft”, het Duitse woord voor toekomst. Dat hierop met dit model een voorschot is genomen, zie je terug in diverse elementen, waaronder de innovatieve deuren.
Er is slechts één BMW Z1 model uitgebracht. Deze auto was voorzien van een 2.5 liter 6-in-lijn benzinemotor waarmee je als bestuurder de beschikking hebt over 171 pk. De auto is handgeschakeld met 5 versnellingen en doet er 7,8 seconden over om van stilstand een snelheid van 100 k/u te bereiken. De auto heeft een topsnelheid van 225 km/u. Deze cijfers zijn misschien niet zo aansprekend als je zou verwachten. Je kunt deze cijfers zelfs als BMW onwaardig beschouwen maar het zijn niet deze feiten waarom je een BMW Z1 koopt. Het is immers een auto voor de liefhebber van de ontwikkeling van auto’s en de techniek erachter. Daarnaast is dit een auto die anders is dan andere modellen. Je koopt wat speciaals.
De BMW Z1 occasion is vooral speciaal door zijn speciale deuren. De deuren die in het carrosserie konden wegzakken, waren niet alleen uniek maar zijn dit tot op de dag van vandaag nog steeds. Deze carrosserie is volledig gemaakt van thermoplast. Hierdoor is het gewicht van deze auto niet meer dan 1250 KG. Ook dit gegeven is echt uniek in de autobranche. De motorkap in vorm van een omgekeerd vleugelprofiel (voor extra downforce) en de dwarsgeplaatste uitlaat die ook voorzien was van een omgekeerd vleugelprofiel, zijn elementen die eind jaren 80 nog niet op auto’s te zien waren. De auto heeft overigens een Nederlands karakter doordat het ontwerp afkomstig is van de Nederlander Harm Lagaay.
BMW kan met de Z1 claimen dat het de eerste personenauto was die, op normale straatbanden, 1G kon trekken in de bocht. Dit is misschien nu niet veelzeggend, maar geeft wel aan dat de wegligging prima is. De auto stuurt vrij precies en helt niet over. Daarnaast merk je dat de auto gewillig reageert op het gaspedaal. Hiermee is het rijdend laboratorium een zeer leuke sportauto waarmee je de beleving van het “old-school autorijden” weer kunt beleven. Deze auto is immers niet voorzien van rijhulpen en andere manieren die je het autorijden bijna letterlijk uit handen neemt.
Het is geen auto om veel kilometers af te leggen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer en een vervoermiddel om te shoppen is het ook niet. Het is een auto om lekker mee te toeren als je liefhebber bent van autorijden. Op de boulevard van Zandvoort zul je zeker bekijks hebben. De auto is ook geschikt als je je moeder mee wilt nemen die wat ruimte nodig heeft bij het instappen. De deur vormt in ieder geval geen belemmering. Er zijn in totaal slechts 8000 modellen van de auto geproduceerd. Het aanbod op de occasionmarkt is dan ook niet groot maar als je een BMW Z1 aanbieding krijgt moet je er vooral niet te lang over twijfelen. De interesse in deze bijzondere auto is wel groot. Iedereen wil wel een museumstuk in de garage hebben staan.
+ Collectors item
+ Auto voorzien van bijzondere elementen
+ Heeft een prettig rijgedrag
+ Geschikte auto voor het ouderwetse autorijden
+ Waardevast model