De Lacia Logan werd in 2006 geïntroduceerd en is sindsdien een groot succes voor het merk. De Dacia Logan MCV valt in het B-segment maar kan ook meedoen in het C-segment. Het eerste model ziet er voorzichtig gezegd niet zo spannend uit maar naar een aantal cosmetische aanpassingen kan de huidige Logan prima voor de dag komen. De Logan MCV is een 5-deurs stationwagen en mag de Peugeot 308 sw en de Renault Megane Estate concurrenten noemen.
Dacia is van oorsprong een Roemeens automerk. De merknaam is vernoemd naar het oude Dacië wat hetzelfde gebied is als het Roemenië van nu. Vanaf het eerste moment is Renault al betrokken geweest bij de productie van Dacia. De eerste auto van Dacia rolde in 1968 van de band en dit was de Dacia Type 1100. Renault nam in 1999 volledige eigendom over Dacia en dit was voor het merk een grote vooruitgang. Dacia kreeg door deze overname een grote steun van het Franse merk waardoor de fabrieken gemoderniseerd konden worden en schoot de kwaliteit in hoog tempo omhoog. In 2004 kwam het merk met een reeks nieuwe Dacia modellen waaronder de Logan. Dacia kenmerkt zich als merk die praktische auto’s maakt voor een relatief gezien lage prijs.
Een groot voordeel van deze auto is ook de inhoud van de bagageruimte. Deze bedraagt minimaal 573 liter en wanneer de achterbank is neergeklapt is dit ongeveer 1.518 liter. Het rijklaargewicht is ook niet veel en bedraagt maar 1.150 kilo. Praktisch is de Logan dus zeker. Qua styling is het allemaal niet zo heel spannend bij de Dacia Logan. Echter hebben ze wel een vooruitgang doorgemaakt en is dit in latere Logan modellen een stuk beter.
Zoals eerder genoemd valt de Logan half in het B-segment en half in het C-segment, hij mag vergeleken worden met de Renault Megane estate en de Peugeot 308 sw. Het grootste verschil tussen deze 3 is de prijs. De Logan is nieuw namelijk al leverbaar vanaf ca. €14.000,- en voor zijn concurrenten ben je al snel €10.000,- meer kwijt. Het verschil in prijs is ook duidelijk te merken in de kwaliteit en opties die je terugvindt maar dit kan natuurlijk ook niet anders. Het is een prima auto maar je moet geen overbodige luxe verwachten voor deze prijs.
Vooral de laatste uitvoering is erg interessant en wordt o.a. uitgevoerd met een mooi navigatiescherm waar verschillende opties te bedienen zijn. De auto is tevens ook samen te stellen met extra accessoires zoals een achteruitrijcamera.
+ Zeer praktische auto
+ Logisch en goed functionerend multimediasysteem.
+ Voldoende zit-en bagageruimte
+ Uitstekende vanaf prijs
+ Zelfde platform als Renault
+ Goedkoop onderhoud
- Betrouwbaarheid
- Goedkope afwerking
- Geen overbodige luxe
- De zitpositie kan beter
De Dacia Logan is een leuke auto maar de standaard varianten zijn nog niet zo actueel. Er zit hier bijvoorbeeld ook nog geen groot scherm in maar gewoon een standaard radio/mp3 speler. Verder is voldoet de auto aan alle wensen om van A naar B te komen en rijdt prima. De Dacia Logan MCV wordt nog steeds geproduceerd en dit zal waarschijnlijk nog wel even doorgaan.
De Dacia Logan is een ruime en praktische auto die prima mee kan concurreren met de rest. Hij functioneert goed en er zijn ook verschillende mogelijkheden om de MCV te bestellen. Voor een auto met veel technische gadgets en een hoogwaardige afwerking kan je beter bij een ander merk zoeken maar als je op zoek bent naar een goedkope auto die prima functioneert als gezinsauto dan ben je bij de Dacia Logan MCV aan het goede adres.