De Dodge Demon is een losgeslagen, drag-racing ultra-muscle-car die de al waanzinnige 707bhp Dodge Hellcat overtreft met 840 pk en 770 koppel. Wie op zoek is naar een bijzondere en bijzonder snelle auto, en bereid is om daar geld aan uit te geven, moet zeker eens naar de Dodge Demon kijken. De Demon is eigenlijk een getunede versie van de bekendere Dodge Challenger, een iconische Amerikaans muscle car die al sinds eind jaren ’60 op de markt is. De Dodge Demon is een hier een high performance versie van die vanaf 2008 verkrijgbaar is.
Vergelijkbaar met de Dodge Challenger Demon is de Dodge Challenger Hellcat, eveneens een high performance muscle car. Het verschil zit hem in het vermogen. De Hellcat produceert 707 pk met zijn HEMI SRT V8 motor. De Dodge Demon auto heeft dezelfde motor maar daarop is ook nog eens een supercharger van 2.7 liter geschroefd.
+ Een unieke auto die erg zeldzaam is in Nederland
+ Enorm veel vermogen blijft op veel mensen toch een bepaalde aantrekkingskracht houden
- De aanschafbelasting en het hoge brandstofverbruik maakt de Dodge Demon duur in zowel aanschaf als in lopende kosten
In Nederland is de Dodge Challenger Demon een zeer zeldzame verschijning. Een reden daarvoor is de hoge benzineprijs in Nederland en de astronomisch hoge aanschafbelasting op een nieuwe Dodge Demon. Met het beruchte brandstofverbruik van de high performance Dodge verbrand je op topsnelheid ongeveer 10 euro per minuut. Een andere reden is dat de Challenger, waar de Dodge Demon op gebaseerd is, niet in Nederland verkrijgbaar is. Concurrenten als de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang zijn dat wel en zijn daarom bekend onder een groter publiek.
Een tweedehands Dodge Challenger 2012 of Dodge Challenger 2015 is al veel betaalbaarder dan een nieuwe. De motor is nog steeds enorm maar heeft minder vermogen, zo tussen de 390 en 500 pk. Dat heeft positieve effecten op het brandstofverbruik. Met een Dodge Challenger uit 2015, met 390 pk haal je een verbruik van ongeveer 1 op 10 en dat is voor een muscle car nog best netjes.
In Nederland kan je de Dodge Demon niet nieuw kopen. In de VS begint de Dodge Demon bij 69.710 euro (84.995 dollar). Als je een passagiersstoel wilt, is dat $1. Net als de achterbank, tapijt voor de kofferbak en de Demon Crate welke de demon klaar maakt voor het racecircuit. Een luxe pakket omvat een verwarmd stuurwiel, verwarmde en gekoelde lederen stoelen voor $1.500. Een Harmon / Kardon-systeem met 18 luidsprekers kost $ 995, en het panorama dak is $ 4.995,-.
Op zijn zachtst gezegd is de Dodge Demon geen stille auto. De enorme 6.2 liter V8 maakt een laag rommelig geluid dat nog eens wordt overstemd door de jankende supercharger. Dat alles maakt de Demon niet bepaald zuinig. Geef je plankgas dan is de 70 litertank binnen 12 minuten leeg. Maar daar is de reusachtige motor dan ook niet voor gebouwd. Wat je wel kunt met de Dodge Demon is snel rijden. Heel snel. De Dodge Demon 2018 produceert maar liefst 808 pk, 840 pk zelfs met speciale brandstof. Dat betekent dat de Demon de populaire quartermile dragrace afstand, ongeveer 400 meter, in minder dan 10 seconden aflegt en op dat stuk een snelheid van 225 km/u haalt. De theoretische topsnelheid is een relatief bescheiden 270 km/u maar in de praktijk zijn er tests uitgevoerd waarin een Dodge Demon model ruim 300 km/u haalt.
Amerikaanse Muscle cars zijn ontzettend populair dankzij een heel simpele formule. Combineer een gewone personenauto met een enorme motor en je hebt een muscle car. Het betekent dat je voor relatief weinig geld een auto kunt kopen die wat vermogen betreft de concurrentie aangaat met veel duurdere sportwagens uit Europa zoals de Porsche 911 of de BMW M5 occasions. En zelfs nog duurdere supercars van Ferrari en Lamborghini moeten hun best doen om een Dodge Demon bij te houden.
De succesformule van veel vermogen voor weinig geld gaat helaas in Nederland niet echt op. Auto’s met grote motoren worden in Nederland zwaar belast waardoor een nieuwe muscle car die in de VS evenveel kost als een Volkswagen Golf, hierin opeens meer dan een ton kosten.