Met de Jaguar XE is er in 2015 een nieuwe speler bijgekomen in het luxe segment onder de compacte sedans. Het model is de opvolger van de eveneens populaire en luxe Jaguar X-type, die van 2001 tot 2009 in productie is geweest. De Jaguar XE ziet er een stuk sportiever uit dan zijn voorganger en de sportieve veranderingen zijn niet alleen cosmetisch. Zo zijn de componenten van de vering gemaakt van aluminium, evenals het single shell chassis, wat betekent dat de buitenkant van de structuur ook de krachten die op de auto worden uitgeoefend draagt. Aluminium is niet alleen lichter dan staal, het maakt de auto in deze toepassing ook stijver. Daardoor is de auto beter uitgebalanceerd en dat komt de sportieve rijeigenschappen ten goede.
Met concurrenten als de Mercedes C-klasse en de BMW 3-serie occasions moest Jaguar met een goede auto komen om de show te stelen. Waar het merk mee kwam was een compacte, zakelijke sedan met de focus op luxe en performance. Dat is onder andere terug te zien in het motoren aanbod van de Jaguar XE. Iedere motor is uitgerust met een turbo- of supercharger en een acceleratie van 0 tot 100 km/u die bij iedere benzine uitvoering onder de 8 seconden blijft.
Maar de Jaguar XE is geen scheurijzer dat alles opoffert voor de prestaties. Hij heeft een ruime kofferbak, is comfortabel afgeveerd en voorzien van alle gemakken die je bij een luxemerk mag verwachten. En wist je dat de versie met de 2.0 liter 163 PS dieselmotor een verbruik heeft van 1 op 25? Dat maakt het Jaguar XE model de meest zuinig binnen de hele range van het merk en zelfs onder andere compacte luxe sedans is het een knappe prestatie.
Van binnen blijkt maar weer eens dat de XE een echte Jaguar is. Smaakvolle lijnen die het sportieve karakter van de auto benadrukken, luxe materialen zoals Windsor leer met memoryfunctie als bekleding voor de stoelen en stijlvolle afwerking van de middenconsole en het infotainment systeem.
Jaguar is voor het interieur van de XE duidelijk op zoek gegaan naar de perfecte mix van luxe en sportiviteit. De luxueuze afwerking wordt gecombineerd met SportShift Selector die prominent in de middenconsole aanwezig is en de pulserende startknop geeft aan dat de Jaguar XE echt een auto is om in te rijden.
Er is één versie van de Jaguar XE auto die, wat sportieve prestaties betreft, met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De Jaguar XE Project 8 is een speciale high performanceversie met een indrukwekkende 5.0 liter V8 die er net geen 600 pk uitperst.
Jaguar is bij deze uitvoering net even iets verder gegaan dan andere automakers die een high performance auto uitbrengen. Niet alleen de dikke motor en het super sportieve interieur zijn nieuw, ook de remmen, de neus van de auto, de vering en zelfs de achterdeuren en –panelen zijn volledig opnieuw ontworpen om maximale prestaties te kunnen leveren. De Project 8 is wel een zeldzame verschijning, er zijn er maar 300 van gemaakt en die hebben dan ook een behoorlijk prijskaartje.
+ De Jaguar XE rijdt heerlijk, veel rijplezier gegarandeerd!
+ Een tweedehands Jaguar XE is aantrekkelijk geprijsd
- Nieuwere uitvoeringen zijn duurder dan concurrenten van Mercedes, BMW of Audi
Een tweedehands Jaguar XE 2015 of Jaguar XE 2016 is minder prijzig dan je wellicht zou verwachten van dit merk. Dat heeft met twee redenen te maken. Veel occasions zijn gebruikt als leaseauto en hebben na vier of vijf jaar al behoorlijk wat kilometers op de teller staan. De tweede reden is dat Jaguar niet de meest betrouwbare reputatie heeft waardoor de auto snel in waarde daalt. Veel oudere Jaguars zijn inderdaad vatbaar voor roest en onderhoudsproblemen maar dat geldt niet voor nieuwere auto’s. Bij het kopen van een tweedehands Jaguar XE 2015 tot Jaguar XE 2017 zou je dan ook wel eens aangenaam verrast kunnen worden over de prijs. Ben je op zoek naar wat meer ruimte? Kijk dan eens naar een Jaguar F-Pace.