Contact met Vaartland.nl

 

Kia e-Niro, de betaalbare EV met grote actieradius

Wie zegt dat je een dure Tesla of Porsche Taycan moet aanschaffen voor een grote actieradius? Wij in ieder geval niet, want de Kia e-Niro is een betaalbaarder elektrische auto voor wie ver wil komen op een volle accu. Net als andere elektrische auto’s is de Kia e-Niro ook aantrekkelijk voor de zakelijke rijder die slechts 8% bijtelling hoeft te betalen. Naar verwachting zal de Kia e-Niro in de toekomst steeds meer beschikbaar worden als gebruikte auto, dus een goede reden om meer te vertellen over deze ruime gezinsauto

De Kia e-Niro is sinds 2019 op de markt en is gelijk al een daverend succes. Alle beschikbare modellen werden snel verkocht en er is sprake van een heuse wachtlijst door zijn grote populariteit. Dat is makkelijk te verklaren door de op papier grote actieradius van maar liefst 455 kilometer, wat voor een elektrische auto als fors is te benoemen. Ook de aanschafprijs van een nieuwe Kia e-Niro is vergeleken met een Tesla een stuk gunstiger, echter wel vrij hoog zoals het geval is bij elektrische auto’s. Een geruststellende gedachte is dat gebruikte auto’s aanmerkelijk voordeliger zijn, dus gebruikt zullen ze betaalbaarder zijn dan als nieuw.

Kia e-Niro Occasions

kia e-niro vaartland
 
 
 
 
 

Elektrisch rijden, maar dan slimmer

Kia e-Niro specificaties zijn wat dit model bijzonder maakt. Net als veel elektrische auto’s heeft de Kia e-Niro een 64 kWh accupakket. Toch komt het model verder met zijn accupakket dan andere elektrische modellen. Het model beschikt namelijk over slimme techniek die zorgen dat de auto efficiënt met zijn energie omgaat.

De Kia e-Niro heeft namelijk de mogelijkheid om energie te regenereren via het remsysteem door volledig af te remmen op de motor. Er komt dan energie vrij tijdens het remmen die niet verloren gaat, maar juist wordt opgeslagen in het accupakket. Het resultaat is een auto die verder komt dan de meeste concurrenten. Dit gaat simpel door alleen het gas/stroom pedaal te gebruiken in combinatie met de schakelflippers en ook veilig want de Kia e-Niro schakelt zelf zijn remlichten aan als je afremt op de motor.

Kia e-Niro specificaties en actieradius

Verdere interessante Kia e-Niro specificaties en energiebesparende technieken zijn een warmtepomp die de buitenlucht gebruikt om het interieur van de auto te verwarmen. Dit is handig omdat de accu van de Kia e-Niro minder belast wordt en zo de actieradius geoptimaliseerd is, want eerlijk is eerlijk: de actieradius van een elektrische auto is afhankelijk van rij- en weersomstandigheden.

De actieradius wordt ook beïnvloed door ‘verbruikers’ aan te zetten zoals verlichting, radio en – de meest grote verbruiker van allemaal’ airconditioning/verwarming. Zelfs de airconditioning/verwarming wordt aangepakt om efficiënter te werken met een unieke knop die zorgt dat er uitsluitend warme of koude lucht richting de bestuurder wordt geblazen.

3-fase laden en 400 volt, lekker snel maar niet perfect

Aanvullend heeft de Kia e-Niro de mogelijkheid om 3-fase te laden. Bij 3-fase opladen heb je de mogelijkheid om bij een laadpaal een stekker aan te sluiten met drie elektrische kabels erin verwerkt, zodat je sneller kan opladen. Ook kan dit thuis worden gedaan, maar er is wel een aanpassing in je meterkast nodig. 3-fase laden gaat namelijk op krachtstroom van 400 volt in plaats van het gebruikelijke 230 volt. Een ‘normale’ laadkabel is natuurlijk ook te gebruiken.

Kia e-Niro laadtijden, thuis of snelladen?

Een punt waar we minder enthousiast van worden is de tijd om de Kia e-Niro op te laden. Bij een volledig lege accu duurt het minimaal 10,5 uur om de accu volledig op te laden en in het meest ongunstige geval loopt dit op tot 20 uur bij een laadpaal. Als je een normaal stopcontact zelfs 32 uur. Het beste is om de auto bij te laden zodra dit mogelijk is om lange laadtijden te voorkomen.

Een mooie eigenschap van de Kia e-Niro is dat de auto kan snelladen, want laden kan met gelijkstroom. Hierdoor is de auto in staat om in plusminus een half uur 50 procent te laden. Voorwaarde is dan wel dat een 110kW DC lader nodig is. De laadtijden en voorwaarden om snel te laden kunnen we de Kia ook niet helemaal kwalijk nemen, want bij vrijwel alle elektrische auto’s is laden een tijdrovende of specifieke klus. Desalniettemin zijn de mogelijkheden om de auto op te laden zeer divers, dus in de praktijk kan je de auto overal laden waar de mogelijkheid voor handen is.

Rijden met de Kia e-Niro, lekker vlot

Zoals het een elektrische auto betaamt is het heerlijk stil aan boord, met alleen het geluid van de banden en ventilatie of je stereo. Net als andere elektrische auto’s heeft de Kia e-Niro goede prestaties met 204 pk en 395 newtonmeters koppel. Dit vermogen is direct beschikbaar, dus de auto trekt goed op.

Ondanks zijn goede prestaties is de auto comfortabel zoals het hoort bij een gezinsauto. Naast de comfortabele rit, is de auto ook echt een gezinsauto met genoeg ruimte voor de passagiers en een kofferbak met maar liefst 451 liter ruimte. Deze ruimte is uit te breiden tot maximaal 1405 liter door een dubbele bodem. Als je een keer iets anders vervoert dan personen, dan kan de achterbank ook nog eens plat worden gemaakt.

De Kia e-Niro helpt je slimmer te rijden

Tijdens het rijden laat de auto ook weer zien waarom het een slimme manier is om elektrisch te rijden. Zoals we eerder omschreven, kan je afremmen door alleen het elektrische pedaal en schakelflippers te gebruiken. Het navigatiesysteem van de auto is dusdanig uitgekiend, dat het je vertelt wanneer het beste je pedaal niet hoeft in te trappen. Op die manier gaat de auto remenergie regeneren, win je energie terug en dit komt ten goede van de actieradius. Het navigatiesysteem houdt namelijk rekening met heuvels en bochten. Ook heeft de Kia e-Niro een EV-knop waarmee je in één druk alle belangrijke informatie ziet zoals je actieradius en de dichtstbijzijnde oplaadpunten.

Voetgangers beschermen met zoemend geluid

Een veel gehoord punt van kritiek op elektrische auto’s is dat ze zo stil zijn. Aan boord tijdens het rijden is dat prettig door het weinige geluid en de rust die je ervaart. Aan de buitenkant hoor je echter ook niets en dat kan voor voetgangers een verrassing opleveren. Je begrijpt dat dit voor onveilige situaties kan zorgen. Om dit op te lossen heeft Kia bedacht om de auto tot een snelheid van 30 km/u de auto een zoemend geluid te laten maken door een knop in te drukken op je dashboard.

Uitvoeringen en Kia e-Niro modellen

Zoals bij de meeste merken en modellen zijn er meerdere uitvoeringen verkrijgbaar. In het geval van de Kia e-Niro zijn dit er twee. Welke uitvoering je ook kiest, de Kia e-Niro is altijd rijkelijk uitgerust.

De Dynamic Line is de meest simpele uitvoering, maar het woord ‘basisuitvoering’ is hier beslist niet aan de orde. De Dynamic Line is zeer compleet en allerminst simpel met standaard opties als: 7-inch infotainment systeem met navigatie, Apple Carplay, digitale radio (DAB+), parkeersensoren achter, stuurwielverwarming en 17 inch wielen. Ook wordt deze uitvoering standaard geleverd met de warmtepomp en zelfs een batterij verwarming: een warme accu presteert beter dan een koud exemplaar en deze optie houdt de batterij warm.

Als tweede uitvoering is er de luxer uitgevoerde Executive Line die bovenop de Dynamic Line de volgende opties heeft: dode-hoek-waarschuwing, verkeersradar met kruisend verkeersdetectie, lederen bekleding, geventileerde/gekoelde stoelen voorin, stoelverwarming voor en achterin en een audiosysteem van JBL.

Al met al een auto die zeer geschikt is zowel als gezinsauto als zakelijke auto.

Plus- en minpunten van de Kia e-Niro

+ Gaat zeer efficiënt met energie om
+ Moderne techniek
+ Rijk uitgerust
+ Aziatische kwaliteit
+ Nagenoeg op alle bekende manieren op te laden
+ Bij lagere snelheden maakt de auto geluid, dus veiliger voor voetgangers
+ Gebruikt remenergie om de batterijen op te laden
+ Ook snel laden is mogelijk
+ Veel ruimte
+ Comfortabel
+ Grote actieradius voor minder geld dan een Tesla of Porsche Taycan

– Mogelijk beperkt beschikbaar door lange wachttijden bij dealers
– Bij lege accu zeer lange laadtijden, dus veel tussentijds opladen voor optimaal resultaat
– Actieradius onderhevig aan rij- en weersomstandigheden
– 3-fase laden thuis is een extra investering

Nieuwe versie komt eraan

Het model is nog zeer nieuw, maar er komt een nieuwere versie aan met een lichtere accu van 39 kWh. Dit betekent een kleinere actieradius, maar kortere laadtijden en een lagere aanschafprijs. Met name de lagere aanschafprijs kan gunstig uitpakken voor de occasion koper die een jong gebruikt en betaalbaar exemplaar zoekt.

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Je kunt ons bereiken op ons telefoonnummer: 0182-748576

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl