Dit Italiaanse merk sport auto’s vindt zijn oorsprong begin vorige eeuw. Net als veel van zijn concurrenten begon ook dit merk met de productie van raceauto’s. Om mee te gaan met de tijd en markt besloot het Maserati merk ook sportauto’s uit te brengen voor de normale markt. Een mix tussen raceauto en sportauto is vandaag de dag nog steeds zichtbaar als je kijkt naar Maserati. Maserati auto valt inmiddels onder Fiat Chrysler en werkt nauw samen met het tevens Italiaanse Alfa Romeo.
Zes broers genaamd Maserati begonnen in 1914 met het bouwen van onderdelen voor auto’s. Twaalf jaar later kwamen ze met hun eerste zelfgebouwde raceauto. Een van de broers kroop zelf achter het stuur en won de eerste race waarvoor ze zich hadden ingeschreven. De 25 jaar die daarop volgden focusten de Maserati broers zich op de bouw van raceauto’s. Om de markt te vergroten besloten ze ook voor de bouw van sportauto’s te gaan. De eerste auto die beschikbaar werd voor het grote publiek was de 3500GTS. Hierop volgde exclusieve GT’s welke allemaal in lage aantallen werden geproduceerd maar stuk voor stuk een succes waren.
Ondanks een goede poging en impuls van Citroën bleef Maserati achter wat betreft de verkoop. In 1975 nam De Tomaso het bedrijf over en besloot een auto te maken die beschikbaar was voor het grote publiek: De Biturbo. Deze auto heeft, zoals de naam al doet vermoeden, 2 turbo motoren en was mede door zijn lichte constructie een hele snelle auto. Deze auto bleef de jaren daaropvolgend verbeteringen ondergaan en ook het model wat daarna kwam, de 3200 GT, werd met twee turbo’s gemaakt. Onder het bewind van de Fiat groep is men weer overgegaan op conventionele motoren voor de modellen Maserati.
De huidige modellen die je vindt als je zoekt op de 2019 Maserati of 2018 Maserati zijn de Ghibli, Levante, Quattroporte, Gran Turismo en de GranCabrio
De Ghibli is waarschijnlijk het meeste bekende model Maserati. Het nieuwste model is nog steeds geïnspireerd op het Maserati model uit 1966. Deze middelgrote sedan is exclusief en is helemaal voorzien van het sport DNA wat je verwacht van Maserati. En toch is dit een goede auto die niet misstaat op de normale weg. Op zoek naar groter en sterker? Dan sluit de krachtige Quattroporte hier helemaal op aan. Met een maximum snelheid van 288 km/u waan je je alsnog in een race. Maar voor de ultieme sport en luxe ervaring ga je voor de GranTurismo of de cabrio variant de GranCabrio. Deze sportieve auto’s hebben werkelijk alles wat je nodig hebt om het ultieme racegevoel te ervaren op de openbare weg, en dat omgeven door veel luxe. De Levante is het enige verhoogde model van Maserati. Deze SUV combineert snelheid meer met praktisch rijden waardoor deze auto ook beter kan worden ingezet voor dagelijks gebruik.
Luxe, weelde en snelheid dat is waar je aan denkt bij het zien van het Maserati merk. Over de jaren is het merk toegankelijker geworden voor het grote publiek maar door de prijzen en de mate van luxe blijft het merk een hogere en wat onbereikbare status genieten. In alle gevallen blijf je het race DNA terugzien, zowel in het design van de laatste modellen als in het rijgedrag.
De snelheid is direct gekoppeld aan motoren en daar heeft Maserati er veel van. Vroeger voornamelijk bekend om zijn twin turbo Maserati motoren en later om de conventionele motoren levert Maserati in alle gevallen kracht en snelheid. De huidige modellen worden geleverd met een V6 of V8 Maserati motor, in veel gevallen ontwikkeld door Ferrari. Afhankelijk van het model leveren deze motoren 350 tot 460 pk met topsnelheden tot wel 291 km/u.
Sport en snelheid is waar je aan denkt bij het zien van een Maserati, de ultieme race auto van vroeger en van nu. Dit imago zal waarschijnlijk altijd blijven hangen aan deze auto’s. Maserati is hoog geprijsd, zowel nieuw als tweedehands maar voor dit bedrag ben je wel verzekerd dat je een echte sportauto in handen hebt die niet snel verslagen wordt door een ander model op de weg.