Het vlaggenschip van Mitsubishi is de afgelopen jaren de Outlander geweest. Deze ruime SUV is in 2001 voor het eerst uitgebracht. De in 2012 uitgebrachte tweede generatie is erg populair geworden, zeker na de introductie van het plug-in hybrid model, de PHEV, in 2013. Vanaf 2015 tot en met 2018 was de Mitsubishi Outlander PHEV vier jaar achter elkaar zelfs de best verkochte hybride auto van Europa.
De Outlander heeft in 2015 en in 2018 nog een update gekregen. De meeste aanpassingen zijn cosmetisch, zoals de nieuwe grill, maar tijdens de 2018 update heeft Mitsubishi ook de geluidsdichtheid van de cabine verbeterd. Ben je geïnteresseerd in de Mitsubishi Outlander? Op Vaartland.nl vind je de informatie die je nodig hebt om een goede keuze te maken.
Buiten de introductie van het PHEV plug-in hybride model is de tweede generatie Outlander een stuk lichter dan zijn voorganger. Door staal met een hoge treksterkte te gebruiken kon de auto gebouwd worden met minder materiaal en dat bespaarde maar liefst 90 kg op het totaal. En dat merk je vooral aan het verbruik.
In de Mitsubishi Outlander vind je een praktische en ruime gezinsauto. De 4x4 aandrijving stelt je in staat om overal te komen waar je naartoe wilt en ook het trekken van een caravan of aanhanger gaat moeiteloos. 4x4 is overigens niet op alle modellen toegepast. Er zijn ook goedkopere varianten met alleen voor- of achterwielaandrijving verkrijgbaar. Bij de vergelijkbare Mitsubishi ASX heb je alleen de keuze uit voorwielaandrijving.
De auto is langer dan een van zijn grootste concurrenten, de Toyota RAV4 en de kofferbakruimte van 550 liter is ruim te noemen. Je hebt ook de mogelijkheid om in de kofferbak nog twee extra stoelen op te klappen. Daarmee verklein je de bagageruimte tot 529 liter.
De standaard Mitsubishi Outlander kun je vinden met één van twee optiepakketten, Limited of Limited+. Het valt op dat de Outlander ook standaard al is uitgerust met handige functies en extra’s. Functies als stuurverwarming, stoelverwarming en Dual-zone Climate Control verhogen het comfort, terwijl parkeersensoren, Blind Spot Warning en Rear Cross Traffic Alert je veilig op de weg houden.
Voor de Outlander PHEV zijn er nog veel meer mogelijkheden. Vijf optiepakketten met functies als Hill Start Assist en een Multi Around Monitor en diverse cosmetische aanpassingen.
De Mitsubishi Outlander beleefde een opleving in 2013 toen de PHEV plug-in hybride versie uitkwam. Omdat er destijds een lagere bijtelling werd gerekend voor deels elektrisch aangedreven auto’s, werd de Outlander massaal aangekocht door zakelijk Nederland. Die fiscale voordelen maakte de auto extra aantrekkelijk maar het is niet de enige reden dat veel mensen voor de Outlander kozen. Zeker voor een hybride is de aanschafprijs bescheiden en daar krijg je veel comfort en ruimte voor terug. Liever een zelfde type auto van een ander merk? Kijk dan eens naar de Toyota RAV4.
+ De auto is ruim en comfortabel, zeker wanneer je de aanschafprijs in acht neemt
+ De 4x4 modellen hebben meer trekkracht en blijven onder alle omstandigheden goed op de weg
+ De directe overbrenging in plaats van een versnellingsbak zorgt ervoor dat je in de hybride Outlander nooit hoeft te schakelen.
- Wanneer de Outlander PHEV zijn elektromotoren niet gebruikt is het verbruik aan de hoge kant
- Het onderstel en de vering zijn vrij zacht afgesteld. Bij een hoge auto zoals de Outlander krijg je dan eerder last van overhellen en deinen.
In 2019 heeft de Mitsubishi Outlander PHEV een update gekregen. De benzinemotor is krachtiger geworden en het accupakket groter. Vanwege dat hogere vermogen kun je nu kiezen voor een sportstand. Het uitgebreide accupakket zorgt ook voor de grotere range van 50 km en een topsnelheid van 135 km/u wanneer je alleen elektrisch rijdt.