De Nissan GT-R is de vervanger van de uiterst populaire Nissan Skyline GT-R maar is wel een sportcoupé die los staat van de Skyline reeks. Sinds de Nissan GT-R 2007 is gelanceerd zijn er een aantal nieuwe updates uitgekomen, zoals bij de Nissan GT-R 2011, de Nissan GT-R 2017 en de Nissan GT-R 2018. De Nissan GT-R auto is gebouwd op twee principes: optimaal rijgedrag en snelheid. Afhankelijk van het bouwjaar heb je tussen de 480 en 565 paardenkrachten onder de motorkap, die door de vierwielaandrijving op de weg worden gehouden. Geen wonder dan ook dat deze Japanse sportauto door liefhebbers de bijnaam Godzilla heeft gekregen.
Wat prijs en vermogen betreft doet de Nissan GT-R absoluut niet onder voor de meest extravagante Europese supercars van Lamborghini, Ferrari, McLaren en Porsche. Waar deze merken met een supercar inzetten op flamboyant rijgedrag en bekeken worden, is de GT-R een stuk ingetogener. Op de achterkant vind je weliswaar een spoiler en de uitlaten zijn groot genoeg voor een mediumgrote grapefruit maar verder vind je weinig echt opvallende details. Wat je wel krijgt is één van de best presterende sportwagens op de markt.
Wat de Nissan GT-R aan de buitenkant mist maakt hij ruimschoots goed met de toeters en bellen in de auto. De fraaie leren bekleding in combinatie met het carbon van de middenconsole geeft het interieur een stijlvolle en tegelijk moderne uitstraling. Er zijn zelfs twee stoelen achterin zodat je passagiers mee kunt nemen. Maar uiteindelijk wordt je aandacht getrokken door maar één ding. De grote, rode startknop naast de versnellingspook.
De V6 motor met dubbele turbo en het intelligente all-wheel-drive systeem zijn slechts het begin van de ervaring voor echte snelheidsliefhebbers. De nieuwste generatie pompt er maar liefst 570 pk uit en trekt in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100. Dat zijn prestaties waar concurrenten als de Porsche 911 Carrera en de BMW M3 occasions alleen van kunnen dromen. Toch vallen deze auto’s in dezelfde prijsklasse als de GT-R. Wat prestaties betreft komt de GT-R akelig dicht in de buurt van extreem dure hypercars als de Pagani Zonda en de exclusieve Ferrari Enzo. Dankzij de vierwielaandrijving kun je zelfs de vergelijking trekken met de legendarisch Bugatti Veyron. Die heeft weliswaar veel meer vermogen maar is ook een stuk zwaarder en heel veel prijziger.
Het Nissan GT-R model is een raceauto zoals we er maar weinig zien. De auto is gestyled volgens de populaire, Japanse Gundam cartoon/animatieserie en de prestaties zijn legendarisch, zeker gezien de prijs die je betaalt. Dat prijsvoordeel moet natuurlijk wel ergens gecompenseerd worden. Er zijn dan ook sportwagens met veel meer luxe en uitstraling beschikbaar. De GT-R is een beetje als een laptop. Functioneel, gericht op prestatie maar daardoor ook een beetje emotieloos.
+ Enorme prestaties voor de prijs die je betaalt
+ Redelijk praktisch dankzij de achterbank en de ruime kofferbak
+ Een uniek uiterlijk dat niet is te vergelijken met Europese sportwagens
- Niet zo luxe uitgerust als veel van zijn concurrenten
- Voor sommige mensen mist de GT-R sfeer en persoonlijkheid
Er is steeds meer vraag naar dergelijke bijzondere Japanse auto's zoals de R32, R33 en R34 GT-R. Recent nog ging een Nissan Skyline R34 onder de hamer voor 265.743 euro! De Nissan Skyline GT-R M-Spec Nür (R34) in kwestie had overigens slechts 6.817 kilometer gelopen. Hoeft het geen GT-R model te zijn? Dan heb je al een GTST model vanaf ongeveer 25.000 euro. Een nieuwe GT-R koop je al voor 183.000 euro.
Anno 2005 kunnen de R33/R34 GT-R een topsnelheid halen van 265 km/h. De huidige Nissan GT-R haalt een topsnelheid van wel 315 km/h.
De Nissan GTR (R34) staat voor Grand Turismo autoracen en de R.. is de type aanduiding waarbij.
De bekroonde 3,8 liter V6 24-kleppen twin-turbocompressiemotor van de Nissan GT-R levert standaard 570 pk tot 600 pk bij 6800 toeren. Deze motor staat er om bekend om extreem degelijk te zijn en kan getuned worden tot meer dan 3000 pk. Alleen al een software update kan zorgen voor 200 pk extra.
Dat de Nissan GT-R zijn sporen heeft verdiend en de bijnaam ‘Godzilla’ ruimschoots heeft waargemaakt moge duidelijk zijn. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Sinds de Nissan GT-R 2007 zijn er weliswaar updates uitgevoerd en zijn er speciale versies uitgebracht maar dit zijn vaak kleine aanpassingen. En dat terwijl concurrenten bij BMW, Mercedes en Porsche wel grote veranderingen doorvoeren en nieuwe generaties uitbrengen. De GT-R in zijn huidige vorm is weliswaar een monster op de weg, maar wel een monster op leeftijd.