Dit ondeugende, maar zeer elegante stadsautootje was jarenlang een van de best verkochte Peugeot modellen. Ondertussen is het alweer enige tijd geleden dat de laatste van de band afrolde en heeft de alom geliefde 107 plaatsgemaakt voor een modernere opvolger. Nieuw is deze dus niet meer te koop, maar als tweedehands is de Peugeot 107 nog erg in trek. De 107 is één van de drie bijna-identieke compacte auto’s, ontwikkeld door de samenwerking van PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation in 2005. Zowel de Citroën C1, Toyota Aygo en de Peugeot 107/108 beschikken over dezelfde 1 liter driecilinder benzine- of Franse 1.4 dieselmotor, ook zitten er in de carrosserie geen verschillen. Toch valt de Peugeot op door de flair die we van dit automerk kennen.
Het grote voordeel van het samenwerkingsproject waren de lage ontwikkelingskosten. De consument ziet dat terug in de lage aanschafwaarde, de relatief goedkope mogelijkheden voor luxe extraatjes zoals airco of een achteruitkijkcamera en de zuinigheid van dit model. Doordat er is gekozen voor drie lichtgewicht autootjes, is het brandstofverbruik ook laag, daarnaast werd het trio vrijgesteld van BPM in 2009 en hoefde er tussen 2010 en 2013 geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden.
Een bestseller dus, waarvan er in 2008 al meer dan een miljoen op de weg te vinden waren. Het drietal heeft dan ook meerdere malen de hitlijsten gehaald als het gaat om goede verkoopcijfers. Hierbij staat de Peugeot 107 2010 op de tweede plaats als bestverkochte van het drietal. Niet zo gek dus, dat het geliefde trio ook populaire occasions zijn. En dat geldt ook voor de 3- of 5-deurs uitvoering Peugeot 107.
De update in 2009 zorgt voor een vermindering van de CO2-uitstoot, een iets geavanceerder interieur en de voorbumper krijgt een iets “grotere mond”, waardoor de nummerplaat iets onder de grille verschuift. Zowel de eerste generatie, Peugeot 107 2008, als, de Peugeot 107 2009, na de eerste facelift zijn nog vaak op de weg te vinden.
Bij de tweede facelift, drie jaar later, worden de Peugeot specificaties zoals de motorkap, bumper en grille vernieuwd. Ook worden sommige modellen voorzien van een stuur met lederen bekleding en een chique knop voor de versnellingspook. Het nieuwe uiterlijk zorgt ervoor dat de Peugeot 107 2012 nog steeds goed scoort.
Bij de tweede generatie van het drietal werd de Peugeot 107 2014 omgedoopt tot de 108. Hiermee kwam een einde aan de 107 die liep van 2005 tot 2014, de Peugeot 107 2015 staat dus te boek als de 108.
Omdat het trio zo populair was, is ook de vraag naar tweedehands Peugeot 107 2010 groot. Ook al koop je een oudje, door de populariteit zijn er nog steeds voldoende onderdelen in omloop. De Peugeot 107 is een goed gebouwde auto, de ideale wagen voor als je een zuinig doch stijlvol autootje zoekt die soepel over de weg beweegt en waarmee je met flair kan rijden. Misschien niet naar Zuid-Frankrijk, maar de Peugeot 107 is comfortabel genoeg om ons kikkerlandje mee door te crossen.
Peugeot is een familiebedrijf met een lange geschiedenis. De leeuw die symbool staat voor Peugeot vindt zijn oorsprong in Montbéliard, in deze plaats is ook de Peugeotfabriek te vinden die wordt beschouwd als de bakermat van dit succesvolle automerk. Peugeot kenmerkt zich door de flair en souplesse die al hun auto’s gemeen hebben. De Peugeot modellen worden gekenmerkt door een driecijferige nummering, hierbij staat het eerste cijfer voor de grootte, gevolgd door een nul en beëindigd met het generatienummer.
De rijke geschiedenis aan modellen, die we kennen zal zeker ook in de toekomst alleen nog maar uitgebreid worden.
+ Zuinig
+ Betrouwbaar
+ Peugeot heeft zijn eigenheid weten te bewaren
+ Soepel rijgedrag
- Comfort laat te wensen over
- Minder solide gevoel
Peugeot 107 en ook zijn opvolger de 108 worden niet verlengd. Het A-segment is voor veel automerken te duur geworden om te produceren vanwege de nieuwe CO2-eisen. De stap naar elektrische uitvoeringen is dan ook een logische keuze. En daar blijft Peugeot niet in achter. Voor het hele assortiment willen ze overgaan op 100% elektrische auto’s die een minimale belasting zijn voor het milieu. De Peugeot e-208 vindt al gretig aftrek en gezien de missie van de PSA groep is om zoveel mogelijk over te gaan op elektrische varianten kunnen we vast meer stijlvolle en zuinige auto’s verwachten.
Veelgestelde Peugeot 107 vragen
Wat kost een nieuwe Peugeot 107?
De Peugeot 107 is uit productie in Nederland en niet meer nieuw leverbaar. Maar als occasion nog wel steeds zeer geliefd vanwege zijn compacte formaat, lage brandstofverbruik en lage onderhoudskosten. Bij introductie was de nieuwprijs van de Peugeot 107 9.890 euro. Voor 2.000 euro koop je al een tweedehands model met een niet al te hoge kilometerstand.
Heeft een Peugeot 107 airco?
Niet elke Peugeot 107 heeft een airco. Ongeveer 75% van het tweedehands aanbod heeft wel een airco. Let op type aanduiding, deze vermeld vaak of er een airco aanwezig is (bijvoorbeeld 1.0-12V XS Airco).
Wat is het verbruik van een Peugeot 107?
Volgens de fabriek verbruikt de Peugeot 107 gemiddeld 4,3 liter benzine per 100 kilometer. Dat is behoorlijk zuinig.
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Peugeot 107?
Bij 107's met hogere kilometerstanden moet je letten op het olieverbruik. Deze wil je regelmatig peilen en eventueel bijvullen. Het oliecarter is namelijk erg klein.
Wat kost een Peugeot 107 per maand?
Over een periode van 3 jaar en 75.000 km zijn de gemiddelde kosten per maand ongeveer € 2.967,-. Dit komt neer op € 0,12 kosten per kilometer. Dit is er laag, zelfs voor modellen uit hetzelfde segment. Dit komt onder andere door het gebruik van een distributieketting. Bij deze berekening is geen rekening gehouden met de afschrijving, verzekering, pechhulp, onderhoud.
Heeft een Peugeot 107 een distributieriem of ketting?
Deze Peugeot 107 met 1.0 50 KW motor (1KR-FE) heeft een distributieketting.
Heeft de Peugeot 107 Stuurbekrachtiging?
De Peugeot 107 beschikt over stuurbekrachtiging.