Als kleine stadsauto was de Seat Arosa van 1997 tot en met 2005 een populaire keuze voor mensen die op zoek waren naar een kleine, zuinige en praktische auto. Met name de Seat Arosa 1999 en Seat Arosa 2000 waren populaire modellen. Onderhuids is de Arosa praktische hetzelfde als de Volkswagen Lupo en er zijn in de tijd dat het model geproduceerd werd twee versies van uitgekomen. In 2000 heeft de Arosa nog een facelift gekregen met een nieuwe neus die de auto een sportiever uiterlijk gaf. De Seat Arosa was niet alleen populair onder mensen die op zoek waren naar een zuinige auto maar was ook favoriet onder tuning liefhebbers. Veel tweedehands modellen zijn verlaagd of uitgerust met een grotere motor. Hier werd meestal de Seat Arosa 1.4 16V Sport voor gebruikt, zoals de Seat Arosa 2004 en de Seat Arosa 2005.
De Seat Arosa is alleen verkrijgbaar als driedeurs versie en dat maakt hem een beetje onpraktisch bij het gebruik van de achterbank. Over de ruimte achterin is er echter weinig te klagen voor een auto van dit formaat. Voorin is de Arosa ook verrassend ruim en je vindt er alles dat je nodig hebt, inclusief twee bekerhouders die uit het dashboard komen. De auto voelt zelfs na 14 jaar nog stevig en goed gemaakt aan.
Verwacht geen spraakmakende topsnelheid van een Seat Arosa model. De grootste motor, de 1.4 16v heeft een vermogen van ongeveer 100pk en dat is voldoende maar ook niet meer dan dat om de ruim 900 kg zware Arosa mee vooruit te krijgen. Maar de Seat Arosa is dan ook niet gebouwd op snelheid maar om mensen zo goedkoop mogelijk van A naar B te krijgen. En daarin excelleert de Arosa dan weer wel. Zelfs met de grotere 1.4 motor haalt de Arosa een verbruik van 1 op 16 en dat is voor een oudere auto erg netjes. Op de buitenwegen hebben gebruikers zelfs een verbruik van 1 op 20 gerapporteerd.
Hoewel de snelheid van de Seat Arosa wellicht wat achterblijft, is het wel een hele fijne auto om in te rijden. Dankzij het lage zwaartepunt en de wat dikkere banden blijft de auto ook in de bochten erg stevig op de weg liggen en de manuele versnellingsbak met vijf versnellingen schakelt erg soepel. Rijden in de Seat Arosa is erg ontspannen en je hebt altijd het gevoel dat je volledig in controle bent achter het stuur.
+ Een goedkope auto om te kopen en om te rijden
+ Ziet er net wat stoerder uit dan de vergelijkbare VW Lupo
+ Ligt goed op de weg en rijdt lekker
- Het motorvermogen laat enigszins te wensen over
Toen de Seat Arosa uitkwam was het al een relatief goedkope auto. Seat staat bekend als het goedkopere broertje van Volkswagen en dat was bij de Arosa ook te merken. De beste versie met een 1.4 motor en automatische versnellingsbak kostte je nieuw ongeveer €1000,- minder dan de vergelijkbare Lupo. Dat voordeel heeft de Arosa ook nu nog wanneer je een occasion zoekt. Een goede, netjes onderhouden versie koop je al voor een paar duizend euro en ook de verzekering en wegenbelasting vallen erg mee. Omdat de Seat Arosa vooral als stadsauto werd gebruikt zijn er nog steeds exemplaren, zoals de Seat Arosa 2001 en de Seat Arosa 2002, te vinden die minder dan 150.000 km hebben gelopen. Dat betekent dat je voor een erg aantrekkelijke prijs een Arosa koopt waar je nog jaren plezier van hebt! Op Vaartland.nl vind je het complete aanbod voor een tweedehands Seat Arosa auto. Zoek je toch een nieuwer model? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor een Seat Mii, de opvolger van de Arosa of de Seat Ibiza.