De Suzuki Celerio is de opvolger van de inmiddels hoogbejaarde Suzuki Alto die meer dan 35 jaar de scepter zwaaide in het A-klasse segment. De eerste generatie, waaronder de Suzuki Celerio 2015, Suzuki Celerio 2016 en de Suzuki Celerio 2018, is de goedkoopste auto van het merk. Dankzij een gewicht van nog geen 800 kg en een A-label voor verbruik is de Suzuki Celerio niet alleen erg voordelig in aanschaf maar ook de doorlopende kosten voor verzekeringen en wegenbelasting vallen mee. De Suzuki Celerio is daarmee een waardige opvolger van de Alto als Japanse prijsvechter voor kleine auto’s in het stadsverkeer. Op Vaartland.nl worden verschillende exemplaren aangeboden in verschillende uitvoeringen. Tijd dus voor wat meer informatie over de Suzuki Celerio.
+ Binnen het A-klasse segment is de Suzuki Celerio één van de meest ruime auto’s die je kunt kopen
+ Je hebt goed zicht rondom en dat is prettig aangezien je de Suzuki Celerio hoofdzakelijk in stadsverkeer gebruikt.
+ Het is een goedkope auto in aanschaf en om in te rijden dankzij de bescheiden motor en het lage gewicht
- De Economy uitvoering die je alleen nog tweedehands kunt kopen is erg Spartaans. Airco, centrale deurvergrendeling en radio zijn niet inbegrepen.
- De Suzuki Celerio heeft een topsnelheid van 155 km/u maar heeft moeite om daarbij in de buurt te komen. Daardoor is de auto op de snelweg enigszins uit zijn element.
We hebben al benoemd dat veel opties bij de Economy versie van de Suzuki Celerio niet standaard zijn inbegrepen. Toch kom je tweedehands versies tegen die bijvoorbeeld wel een radio hebben maar toch als Economy vermeld staan. Let er dan goed op als je gaat kijken of er after-market apparatuur is toegevoegd. Dat is niet persé slecht maar wel onder de voorwaarde dat het goed is uitgevoerd. Twijfel je? Vraag het dan gewoon op de man af en vel je eigen oordeel.
De Suzuki Celerio is geleverd tot januari 2019. De laatste nieuwprijs was 14.555 euro. Een tweedehands model met een niet al te hoge kilometerstand kost ongeveer 6000 euro.
De Suzuki Celerio heeft voor een stadsauto een relatief hoge instap van 565mm. Hierdoor heeft de Suzuki Celerio een goede zitpositie, lage tildrempel en een makkelijk in te laden achterklep.
Om een zo laag mogelijk verbruikt te realiseren is er bij de ontwikkeling van de Suzuki Celerio voor gelet op gewichtsbesparing. De Suzuki Celerio weegt hierdoor slechts 790 kg, wat er mede voor zorgt dat een benzineverbruik van ruim 1 op 20 mogelijk wordt.
Het kleine 3 cilinder motortje dat we ook nog kennen van de Alto levert 68 pk en daarmee is de Suzuki Celerio vooral geschikt voor het stadsverkeer. Op de snelweg rijdt de Suzuki Celerio auto comfortabel tot ongeveer 100 km/u. Daarboven merk je dat de motor het moeilijk krijgt. Voordeel van de kleine motor is wel dat de Celerio erg zuinig is. De fabrieksopgave is 1 op 28 maar in de praktijk wordt een verbruik van 1 op 20 gemeld, wat nog steeds keurig is voor een auto van dit type.
Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitstekend uitzicht rondom dankzij de relatief grote ramen en smalle deurstijlen en dat is een groot pluspunt voor een stadsauto. De bagageruimte lijkt klein maar 220 liter voor een stadsauto is behoorlijk. Voor de grote boodschappen kun je de achterbank neerklappen en vergroot je de laadruimte naar 500 liter. Dat is maar liefst twee keer zo groot als bij zijn voorganger, de Suzuki Alto. Deze eigenschappen maken de Suzuki Celerio tot een comfortabele en praktische stadsauto. Op zoek naar iets meer luxe? Kijk dan eens naar een Volkswagen Up.
Het nieuwste Suzuki Celerio model is alleen nog verkrijgbaar met het Comfortpakket. Occasions zijn ook te vinden als Economy versie of de luxere Exclusive uitvoering. Het is aan te raden om minimaal voor de Comfort-uitvoering te kiezen. De Economy versie heeft geen hoofdairbags en dat is met het oog op veiligheid wel aan te raden, zeker bij een kleine auto die toch wat kwetsbaarder is in het verkeer dan een grote SUV.
Ook doet de Comfort uitvoering zijn naam eer aan. Hierbij zijn namelijk opties als airco, radio, centrale deurvergrendeling en ESP toegevoegd en dit zijn functies die het leven in de auto toch echt een stuk aangenamer maken. Bij de duurdere Exclusive versie krijg je luxe extra’s zoals parkeerassistentie, 14-inch lichtmetalen velgen en mistlampen.