In 2005 sloegen Japanse automaker Suzuki en zijn Italiaanse collega Fiat de handen in één voor het produceren van een nieuwe mini SUV, de Suzuki SX4. De Suzuki SX4 2006 kwam voor het eerst op de markt en maakt tot op de dag van vandaag deel uit van het gamma van Suzuki. Het model is bezig aan zijn tweede generatie, die als de Suzuki SX4 2013 op de markt kwam en lijkt een beetje op de Vitara of Skoda Yeti. Dat was een behoorlijke verandering want Suzuki introduceerde toen de Suzuki SX4 S-Cross. Dit model was een stuk langer, breder en hoger dan zijn voorganger, wat met name de bagageruimte ten goede kwam. De S-Cross heeft in 2017 nog een facelift gehad. Er kwamen wat meer strakke lijnen in het koetswerk en de nieuwe koplampen gaven de Suzuki SX4 auto een wat robuuster uiterlijk.
De Suzuki SX4 2014 S-Cross werd in de autogids uitgeroepen als meest betrouwbare auto in de compacte klasse. De nieuwe S-Cross heeft een veel grotere kofferbakruimte dan zijn voorganger, de bagageruimte is gestegen van 270 liter in de oude Suzuki SX4 naar 430 liter in de nieuwe uitvoering. De S-Cross heeft daarbij ook een dubbele bodem zodat je nog meer spullen kwijt kunt.
De meeste Suzuki SX4 uitvoeringen in Nederland hebben een benzinemotor, mede omdat dieselauto’s in Nederland zwaarder belast worden. De 1.6 motor levert 120 pk wat op zich ruim voldoende is voor een auto van ongeveer 1100 kg maar de motor levert helaas wel weinig koppel. En dat betekent dat je op hogere snelheden al gauw meer dan 3000 toeren maakt, wat zich vertaalt in behoorlijk wat motorlawaai op de snelweg.
Eerdere Cross-over modellen van verschillende merken waren in zekere zin wel praktisch maar lagen door hun hoogte en vering niet altijd even lekker op de weg. De koets kon in de bochten flink overhellen en de rit voelde stuiterig aan. Dat probleem heb je niet bij de nieuwere Suzuki SX4 S-Cross. Het is een hele comfortabele auto die stevig aanvoelt. Alleen het sturen kan voor een auto van dit formaat wat aan de lichte kant voelen.
Achterin heb je meer dan voldoende beenruimte voor de meeste volwassen passagiers. Met de hoofdruimte moet je wel oppassen. Veel Suzuki SX4 exemplaren hebben een panorama dak dat je open kunt schuiven. Het ziet er werkelijk prachtig uit en dankzij de grootte van het dakraam heb je bijna het idee dat je in een cabrio rijdt. Maar dit raam gaat helaas wel behoorlijk ten koste van de hoofdruimte, met name achterin.
+ Voor de prijs die je betaalt krijg je erg veel auto.
+ De Suzuki SX4 S-Cross ligt goed op de weg en is comfortabel om in te rijden
- De koppel van de benzinemotor is aan de lage kant waardoor de auto meer toeren moet draaien, en dus meer lawaai maakt, op hogere snelheid.
Het Suzuki SX4 model wordt nog steeds gemaakt dus er zijn verschillende jonge occasions van één of twee jaar oud te vinden. Zoals eerder gezegd zijn bijna alle occasions die je in Nederland kunt kopen uitgerust met een benzinemotor. Die is wel behoorlijk zuinig, als je een beetje op je rijgedrag let kun je een verbruik van 1 op 15 halen. Let goed op de uitrusting bij een exemplaar dat je op Vaartland.nl tegenkomt. Het is typisch Suzuki om opties zoals het verstellen van de stuurkolom niet standaard te maken, waar dat bij veel andere automerken wel het geval is.