De Volkswagen T-Roc is het een crossover of is het een SUV? De Sports Utility Vehicles van Volkswagen zijn herkenbaar aan de eerste letter, de ‘T’. Dat is verwarrend als je bedenkt dat de Volkswagen T-Roc te boek staat als een subcompacte crossover, maar wel een met een duidelijk SUV-karakter. De Volkswagen T-Roc is te vergelijken met bijvoorbeeld een Qashqai, een Duster of de C3 Aircross. Hij is het kleine broertje van de Tiguan, maar groter dan de T-Cross. Dus als je een stoere, sportieve, niet-alledaagse compacte hatchback zoekt, die soepel rijdt en voldoende ruimte en comfort biedt, dan zou de T-Roc weleens jouw auto kunnen worden.
We schrijven Genève 2014 toen Volkswagen zijn conceptcar onthulde; de T-Roc. Het was toen niet de bedoeling dat deze de weg naar de snelweg zou vinden, dit prototype zou model staan voor toekomstige Volkswagen T’s. Dat veranderde drie jaar later en de Volkswagen T-Roc 2018 was een feit. Deze vierde SUV van het Duitse automerk kenmerkt zich door het stoere ontwerp, licht in gewicht en een niet-alledaags maar Volkswagenwaardig interieur.
Deze compacte hatchback is sportief en heeft een eigenwijs uiterlijk. Verkrijgbaar in vijf uitvoeringen; Style, Style Business, Sport, Sport Business R en de T-Roc R. De mogelijkheid voor een contrasterende dakkleur, een optie die vanaf de Style verkrijgbaar is, geeft de Volkswagen T-Roc een nog dynamischere look. Wil je sportstoelen in deze stoere bolide? Dan kan dat bij de T-Roc Sport-uitvoering.
En wie denkt dat alleen de buitenkant bijzonder is, vergist zich. Ook van binnen is de 2018 Volkswagen T-Roc de moeite van het bekijken waard. De buitenlakkleur laat zich ook binnen op de portieren en het dashboard terugzien, het zijn dat soort details die de auto Volkswagen T-Roc helemaal afmaken.
Met een van de Volkwagen T-Roc occasion koop je een moderne auto die van alle gemakken is voorzien. Een scherm met toegang tot het entertainmentsysteem, een geluidssysteem waar niemand zich voor hoeft te schamen en door de gedeelde techniek met de Audi Q2, Golf en Seat Ateca zit het ook onder de kap meer dan goed. Met de T-Roc koop je een 4,34 meter lange auto die met een bagageruimte van 445 tot maar liefst 1.290 liter groot is. Verkrijgbaar met drie verschillende benzinemotoren, de 1.0 TSI (115 pk), de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TSI (190 pk). Ben je een dieselrijder? Dan is er een keuze uit de 1.6 TDI (115 pk) en de 2.0 TDI (150 pk).
Het is een auto met lef, is praktisch en voorzien van alle moderne technologische snufjes. In een markt die in dit segment overvol is, weet de T-Roc door zijn eigenzinnigheid menig hart te stelen. Hij is compact, toch groots. Hij is comfortabel, betrouwbaar en heeft de degelijkheid die we van Volkswagen gewend zijn, maar is eigenzinnig, weet zowel sportief als stoer te zijn en rijdt ook nog eens heerlijk.
+ Prima rijeigenschappen
+ Ruim
+ Stil
+ Echt anders
- Windruisgevoelig
- Hardere stoelen
- Bestuurderszitkussen is niet in hoogte verstelbaar
Ben je door bovenstaande verhaal al stiekem een beetje verliefd geworden op de T-Roc? In Duitsland werd in april 2020 de T-Roc cabriolet gelanceerd zowel in de Style als in de R-line uitvoering. Ideaal nu dat er in ons land echte zomers aan de horizon staan, dak open, haar los en rijden maar.