De Volkswagen Up! werd in 2011 gelanceerd en is de kleinste auto uit het Volkswagenassortiment. Dit A-segment compacte stadsautootje steekt met kop en schouders uit in deze snelgroeiende klasse. Want ook voor dit kleine model kun je bij Volkswagen rekenen op betrouwbare, comfortabele en veilige auto’s die de Duitse degelijkheid combineren met de laatste technieken en innovaties.
De Volkswagen Up! is door zijn omvang de perfecte stadsauto die daarnaast ook bekend staat om zijn ruime interieur. De zuinige motor en de compacte afmetingen zijn geschikt voor iedereen die graag een betaalbare en kleinere auto wil rijden, maar waarbij diezelfde auto nog steeds het comfort biedt van een grotere variant. Het vervoeren van (klein)kinderen naar school of een zakenlunch in hartje Amsterdam? Dan is deze auto uitermate geschikt.
De Volkswagen up! 2019 heeft een strak en tijdloos design met een geheel eigen karakter. Dankzij de geringe afmeting van slechts 3,5 meter, heeft de Up! het perfecte formaat voor de smalle stedelijke straten. Ondanks zijn kleine formaat, is de binnenruimte verrassend groot. Dit wordt onder andere gecreëerd door de lange wielbasis. Voorin zit je uiteraard het meest comfortabel met de zachte en verstelbare stoelen, maar ook achterin is het goed toeven met twee volwassenen. Ook de bagageruimte van 251 liter is riant te noemen. De laadvloer is in hoogte verstelbaar en de rugleuningen van de achterbank zijn in delen neerklapbaar, welke de bruikbaarheid van het model ten goede komen.
De lange wielbasis van deze auto komt niet alleen het interieur ten goede, maar ook zijn rijeigenschappen en dan met name het veercomfort en de stabiliteit. In de stad is de Up! vlot en goed wendbaar, maar ook op de snelweg laat deze auto je niet in de steek. De Volkswagen Up! motor komt prima mee in het drukke verkeer en levert de driecilinder motor voldoende prestaties, terwijl het brandstofverbruik laag blijft.
De Volkswagen Up! modellen uit 2011 zijn allemaal voorzien van drie deuren. Het jaar daarna volgde Volkswagen Up! 2012, een vijfdeurs-versie waarbij de afmetingen van de auto identiek bleven. Ook zijn er diverse aantrekkelijke uitvoeringen beschikbaar die allemaal hun eigen charme hebben. Kies je voor de Up! beats, dan heb je de beste audio, Wil je een volledig complete versie, dan is er de Up! R-Line. De GTI is de sportiefste van het stel, en er is ook een volledig elektrische e-Up!
De verschillende Volkswagen Up! 2019 modellen kunnen eveneens als de oudere bouwjaren zoals de Volkswagen Up! 2018 en de Volkswagen Up! 2017 worden uitgerust met een aantal belangrijke veiligheidsmiddelen. Uiteraard met een elektronische stabiliteit programma (ESP), maar ook met het noodremsysteem. Een lasersensor houdt dan voortdurend de weg voor je in de gaten en bij snelheden tot 30 km per uur remt de Up! automatisch als je ergens tegenaan dreigt te rijden. Dit automatische remsysteem is zeer uniek voor deze klasse.
De Volkswagen Up! motor is een standaard 1.0 liter grote driecilinder benzinemotor, die verkrijgbaar is in 60 en 75 pk en een handmatige 5-versnellingsbak. Beide motoren produceren minder dan 110 gram CO2. In 2013 kwam de Eco Up! met een aardgasmotor die maar 86 gram CO2 per kilometer produceert, waarna er een nog zuinigere versie volgde met een CO2 productie van slechts 79 gram.
De 2014 Volkswagen Up! volgde in dat jaar met de elektrische Up!. Met deze e-Up! komt Volkswagen voor het eerst met een 100% elektrische auto en is daarmee niet alleen innovatief, maar ook zuinig. Hun focus op verbruik en uitstoot is ook in de 2015 Volkswagen Up te vinden en is ook in dit jaar de automatische versnellingsbank voorzien van een reeks BlueMotion-technieken (bekend uit onder andere de Polo en Golf), waaronder een start-stopsysteem wat de CO2-uitstoot ten goede komt.
In 2016 onderging de Volkswagen Up! een facelift, maar verschilt hij niet heel erg van zijn voorgangers. De 2016 Volkswagen Up! is te herkennen aan de nieuwe koplampen en de stoerdere bumper. De mogelijkheden om de auto te personaliseren werden wel flink uitgebreid en de Up! is daardoor nu leverbaar in tien carrosseriekleuren, drie dak kleuren, tien stickerdecoraties, drie soorten velgen, tien dashboardkleuren en zeven stoelbekledingen. Ook is het infotainmentsysteem vernieuwd dat voortaan is te integreren met je smartphone, heeft hij het nieuwe BeatsAudio geluidssysteem (300 Watt, 7 speakers) en een airconditioning met het Pure Air-systeem dat de binnenkomende lucht zuivert.
+ Uitstekende reputatie
+ Zeer comfortabel voor dit formaat
+ Volwassen rijeigenschappen
+ Zuinige motor
- Door grote vraag relatief duur als occasion
- Duurder dan een Aygo of C1
Dat de Volkswagen Up! vandaag de dag nog steeds wordt gemaakt en verkocht, bewijst het succes. De auto heeft de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse en zelfs de laagste van alle niet-elektrische auto’s. Het kopen van deze tweedehands stadsauto is zeer interessant dankzij de prijs-kwaliteitsverhouding en zijn uitstekende milieuprestaties. Daarnaast maakt de zeer hoge betrouwbaarheid van het model dat deze auto een goede keuze is als je een compacte kwaliteitsauto zoekt die zonder problemen nog jaren plezier geeft.
Veelgestelde Volkswagen Up vragen
Hoeveel kost een Volkswagen Up?
De nieuwprijs van een Volkswagen Up! is 16.890 euro, de nieuwprijs van de Volkswagen UP R-Line is 19.490 euro tot slot de nieuwprijs van de Volkswagen UP GTI 23.040 euro. Een tweedehands Volkswagen Up! met minder dan 100.000 euro kost rond de 8000 euro.
Hoe rijdt de Volkswagen Up?
De Volkswagen Up! is een ideale auto voor in de stad, hij rijdt lekker zuinig en is lekker compact. Doormiddel van de driecilindermotor heeft de Volkswagen Up! prima rijeigenschappen en presteert die voldoende.
Welke VW Up?
De Volkswagen Up! is beschikbaar in de standaard versie, de Volkswagen Up R-Line en de Volkswagen Up GTI. Het verschil tussen de VW Up en de Volkswagen Up R-Line zit hem in de opties bij de R-Line heb je lichtmetalen velgen, een sportonderstel, R-line Bumper en o.a. een getinte achter- en zijruiten. Het verschil tussen de R-Line en de GTI zit hem in dat de GTI nog meer opties heeft zo heeft de GTI een achteruitrijcamera, cruise control, verwarmde stoelen en Brand hatch 17 inch lichtmetalen velgen.
Waar wordt de Volkswagen Up gemaakt?
De Volkswagen Up! wordt in elkaar gezet in Slowakije, Bratislava om precies te zijn. In deze fabriek worden ook de Seat Mii en de Skoda Citigo geassembleerd.