· Kleine onderhoudsbeurt of een grote beurt?
· Onderhoud van de distributie riem/ketting
· Standaard slijtage delen
· Onderhoud van de vloeistoffen
Tijdig onderhoud is zeer belangrijk bij een auto. Als de service niet op tijd gedaan wordt, bestaat de kans op grote schade. Denk hier bijvoorbeeld aan oude olie of het niet vervangen van de distributie ketting/riem.
Een goed onderhouden auto gaat vele kilometers mee en bespaart op de lange termijn een hoop geld. Dit verschilt natuurlijk wel per merk en welk onderdeel er aan vervanging toe is.
Welke beurt heeft mijn auto nodig? En wanneer moet ik dit uit laten voeren?
Er zijn in de vorm van algemene beurten 2 varianten, namelijk de kleine en grote beurt. De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk.
Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of elke 2 jaar te gebeuren. Ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden. Houd dus goed het aantal kilometers in de gaten en maak indien nodig een afspraak.
Bij een kleine beurt wordt de olie ververst en daarnaast ook het oliefilter vervangen. Oude olie kan heel erg dik en vies worden. Dit kan zorgen voor grote schade aan je motor. Ook worden alle vloeistoffen aangevuld en wordt de auto algemeen gecontroleerd op slijtage. Vooral op een aantal punten zoals remmen, verlichting, ruitenwissers, uitlaat en katalysator, schokdempers en de banden!
Bij een grote beurt worden alle boven genoemde punten aangepakt. Daarnaast gaat de garage nog een stuk verder. Zo worden alle filters vernieuwd (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en het brandstoffilter. Indien nodig wordt de versnellingsbak ververst. Verder worden de kleppen gesteld en worden de remmen opnieuw afgesteld indien nodig.
Ook worden een aantal extra dingen gecontroleerd tijdens de grote beurt zoals deur scharnieren. De auto wordt ook nog uitgelezen op storingen en worden ook de bougies even nagecheckt.
Dat is het verschil tussen een kleine en een grote onderhoudsbeurt. De kosten van een kleine zijn natuurlijk wel minder.
In het geval van de distributie zijn er 2 varianten, de ketting en de riem. Beiden hebben voordelen en nadelen maar dienen ze beiden op tijd vervangen te worden. Als deze kapot gaan heb je grote schade aan de motor en cilinderkop, een belangrijk onderdeel.
De riem is relatief goedkoper als hij vervangen moet worden en een stuk stiller. Echter moet de riem veel eerder vervangen worden dan de ketting. Een riem moet doorgaans rond de 125.000 kilometer vervangen worden (met uitzonderingen). Een ketting daarentegen hoeft pas bij zeer hoge kilometer standen vervangen te worden.
Dit betekent dat de ketting minder onderhoud nodig heeft op lange termijn. Dit betekent ook dat de ketting betrouwbaarder is dan de riem. Tijdens het vervangen van de ketting en of riem wordt standaard ook de waterpomp vervangen. Dit omdat de waterpomp simpelweg anders heel moeilijk te bereiken is. Dit wordt preventief gedaan, een kapotte waterpomp kan voor veel grote problemen zorgen.
Een auto heeft veel algemene slijtage delen, bijvoorbeeld de banden remmen en ruitenwissers. Het is aan te raden om deze zelf regelmatig te controleren op slijtage. Deze onderdelen worden bij de APK keuring (1x per jaar), de kleine en grote beurt ook gecontroleerd.
Zo willen bijvoorbeeld de remmen en banden sneller slijten als men denkt. Vergeet dan geen afspraak te maken!
Daarom adviseren wij dit goed in de gaten te houden zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Er zijn voor de banden diverse meet producten beschikbaar. De adviesdiepte voor het vervangen van zomerbanden is: 2 mm.
Nieuw hebben zomerbanden ongeveer 7,5 mm. Winterbanden verliezen onder de 4mm hun winter eigenschappen. Nieuw hebben Winterbanden ongeveer 9 mm profiel.
Het controleren van vloeistoffen is ook heel belangrijk. Meestal geeft de auto een melding mocht er bijvoorbeeld olie, koelvloeistof of ruitenwisser vloeistof tekort zijn. Het is goed om dit af en toe goed te controleren en bij te vullen indien nodig. Dit voorkomt een hoop kosten.
Hier een aantal tips om de vloeistoffen te controleren:
• Controleer altijd bij een koude motor en op een vlakke ondergrond.
• De koelvloeistof is met het oog te meten door middel van de streepjes op het koelvloeistof vat.
• Voor de olie heeft elke auto een peilstok. Maak de peilstof eerst goed schoon! Stop de peilstok hierna terug en haal de peilstok er uit. Als het goed is staat het niveau tussen de 2 indicatoren in.
• De ruitenwisser vloeistof is ook te meten aan de hand van het reservoir. Deze is makkelijk te vullen door middel van de dop te verwijderen. In de winter is er speciale anti vries vloeistof beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat je de ruitenwissers gewoon kunt blijven gebruiken in de koude maanden!