In Noord-Amerika zijn ze nog steeds gek op auto's met die goede oude brandstofmotoren, dat staat vast. Maar laten we eerlijk zijn, niet elk deel van Noord-Amerika denkt er hetzelfde over.
Neem nou Canada, daar zijn ze bezig met iets interessants. Ze plannen namelijk om per 2035 een ban in te voeren op nieuwe auto's die alleen op brandstof rijden. Het lijkt erop dat ze daar echt vooruitdenken en duurzaamheid serieus nemen.
Als je aan auto's in Noord-Amerika denkt, schieten waarschijnlijk direct beelden van enorme pick-ups en indrukwekkende muscle cars door je hoofd.
Maar het is goed om te weten dat het auto-landschap daar best divers is en sterk afhangt van de regio. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, en dan vooral in staten als Californië, zie je een opvallende toename van (deels) elektrische auto's op de wegen. Ze zijn daar echt aan een opmars bezig.
Canada gaat echter nog een stap verder in deze evolutie. Daar zijn de stekkerauto's niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze zijn hard op weg om dit jaar ongeveer 10% van de automarkt te veroveren.
Dat klinkt misschien niet als veel, maar het is een duidelijk teken van verandering en aanpassing aan een groenere toekomst.
En wat betreft de regering van Canada, die zitten niet stil. Ze zijn ambitieus en progressief als het aankomt op milieubeleid. Volgens bronnen zoals Reuters, is Canada zelfs bezig met het plannen van een verbod op de verkoop van nieuwe auto's die uitsluitend op brandstof rijden.
Dit is een grote stap en een duidelijk signaal dat ze serieus inzetten op duurzaamheid en het verminderen van hun ecologische voetafdruk. Een interessante ontwikkeling, die laat zien hoe het Noord-Amerikaanse auto-landschap langzaam maar zeker verandert.
Stel je voor, het is 2035 en het kopen van een gloednieuwe auto met alleen een verbrandingsmotor is geschiedenis. Dat klinkt futuristisch, toch? Nou, dat is precies wat er aan de hand is.
Tegen die tijd is het de bedoeling dat alleen nog volledig elektrische auto's, plug-in hybrides en waterstofauto's verkocht mogen worden. Het is een grote omschakeling, maar het plan is er al voor de tussenliggende jaren.
In 2026 moet bijvoorbeeld al 20% van alle verkochte auto's uit deze duurzame categorieën komen. Dat percentage stijgt naar 60% in 2030, en uiteindelijk naar een volle 100% in 2035.
Deze plannen zijn nog niet met veel bombarie aangekondigd, maar bronnen dichtbij het vuur, zoals Reuters, geven aan dat er deze week nog een officiële bekendmaking komt.
Het lijkt er dus op dat we aan de vooravond staan van een behoorlijke transformatie in de auto-industrie, eentje die de manier waarop we over auto's denken en ze gebruiken grondig gaat veranderen.
Zo staan we dus aan de rand van een nieuw tijdperk in de auto-industrie, een tijdperk waarin duurzaamheid en innovatie centraal staan.
Deze verschuiving naar elektrische, plug-in hybride en waterstofauto's is meer dan alleen een technologische verandering, het is een teken van een groeiend milieubewustzijn en de wens om onze impact op de planeet te verminderen.
Het is een spannende tijd voor automakers, beleidsmakers, en natuurlijk voor ons, de consumenten. We zullen getuige zijn van de opkomst van nieuwe technologieën, het verdwijnen van oude gewoontes en het ontstaan van nieuwe trends.
Terwijl de details van de plannen nog officieel aangekondigd moeten worden, is één ding duidelijk: de toekomst van autorijden gaat ingrijpend veranderen. Met doelen zoals een verkoopaandeel van 100% duurzame auto's in 2035, zetten we grote stappen richting een groenere en schonere toekomst.
Deze transitie zal ongetwijfeld uitdagingen met zich meebrengen, maar ook kansen voor innovatie en vooruitgang. Het belooft een indrukwekkende reis te worden, eentje waarbij we samen toewerken naar een betere wereld voor onszelf en toekomstige generaties.