Wie houdt er niet van om in het zonnetje buiten te zitten? Met een cabrio kan je ook tijdens het autorijden genieten van het zonnetje of een koel briesje. Wat een cabrio onderscheidt van andere type auto’s is dat het dak van dit soort auto’s ingeklapt kan worden.
Zo kan je zelf kiezen of je met een open dak wilt rijden of dat je het dak dicht wilt houden. Handig voor wanneer het de ene dag heerlijk weer is en de dag erna regent zoals in Nederland regelmatig gebeurt. Wil je weten wat de voor- en nadelen zijn van het rijden in een cabrio en wat het verschil is tussen een Hardtop en een Softtop?
Het rijden met een open dak auto geeft een gevoel van vrijheid. Je haren in de wind en het zonnetje op je gezicht geven je een gevoel van vrijheid en het gevoel dat je één bent je omgeving, lekker als je in de natuur rijdt. Met een cabrio voelt elke rit als een uitstapje en maakt je van een rit naar de buurtsuper nog een avontuur. Ook worden zonder het dak alles sportieve eigenschappen versterkt. Je hoort de uitlaat beter en het voelt al sportief zonder hiervoor de snelheidslimiet te hoeven verbreken.
Een cabrio heeft een luxe uitstraling. Bovendien is het een auto die je niet zo heel vaak op de weg ziet waardoor je niet het gevoel hebt dat je in een standaard auto rijdt. Zie je bijvoorbeeld een Renault Megane rijden? Dan kijk je niet nog een keer om. Zie je een Megane Cabrio daarentegen, dat is toch wel een leuke verschijning.
Doordat cabrio’s een relatief hoge aanschafwaarde hebben, krijg je er aan het eind van de rit ook meer voor terug, mits je de auto goed onderhouden hebt natuurlijk. Dit hangt wel af van de periode waarin je hem verkoopt. Begint het in November te regenen en verwacht je de cabriolet niet meer te rijden? Dan kun je toch beter wachten met verkopen tot de zon weer schijnt en de vraag een stuk hoger is. Zo krijg je de maximale prijs voor je open dak auto.
De meeste cabrio’s beschikken over een softtop, dit geeft ook de echte cabrio look. De softtop is lichter dan een hardtop en gaat, bij goed onderhoud, lang mee. Het nadeel aan de softtop is dus dat je deze regelmatig moet onderhouden omdat hij gevoelig is voor weersinvloeden en je hem niet zomaar door de wasstraat kan halen. Tenslotte is het voor inbrekers makkelijker om in te breken in een cabrio met een softtop.
Het voordeel van een hardtop is dat deze beter gestroomlijnd is dan een softtop. Zo heb je minder last van windgeruis wanneer het dak dicht is. Verder ben je minder tijd kwijt aan onderhoud dan bij een softtop. Het nadeel van een hardtop is dat je nog minder ruimte hebt om spullen op te bergen. Een hardtop neem namelijk nog meer ruimte in beslag dan een softtop. Daarnaast lijkt een cabrio met een dichte hardtop best wel veel op een normale auto en raak je het cabrio gevoel een beetje kwijt.
Sommige mensen durven niet voor een cabrio te kiezen omdat ze bang zijn voor de gevolgen wanneer de auto omslaat. Gelukkig is hier goed over nagedacht en zijn moderne cabrio’s voorzien van zogeheten rolbeugels die ervoor zorgen dat je minder gevaar loopt wanneer de auto omslaat.
Wat een cabrio onderscheidt van andere type auto’s is dat het dak van dit soort auto’s ingeklapt kan worden. Zo kan je zelf kiezen of je met een open dak wilt rijden of dat je het dak dicht wilt houden. Handig voor wanneer het de ene dag heerlijk weer is en de dag erna regent zoals in Nederland regelmatig gebeurt.
Het rijden met een open dak geeft een gevoel van vrijheid. Je haren in de wind en het zonnetje op je gezicht geven je een gevoel van vrijheid en het gevoel dat je één bent je omgeving, lekker als je in de natuur rijdt.
Een cabrio heeft een luxe uitstraling. Bovendien is het een auto die je niet zo heel vaak op de weg ziet waardoor je niet het gevoel hebt dat je in een standaard auto rijdt.
Doordat cabrio’s een relatief hoge aanschafwaarde hebben, krijg je er aan het eind van de rit ook meer voor terug, mits je de auto goed onderhouden hebt natuurlijk.
Een cabrio heeft een relatief hoge aanschafwaarde. Dit zorgt er ook voor dat je meer premie moet betalen voor je verzekering. Het kost de verzekering namelijk meer geld wanneer er iets met een duurdere auto gebeurt.
Zeker bij een cabrio met een stoffen dak ben je meer tijd kwijt aan het onderhouden van je auto. Het textiel van het dak van de cabrio is gevoeliger voor weersinvloeden zoals regen dat een normaal dak. Vandaar dat je de auto goed moet onderhouden als je wilt dat hij mooi blijft.
Vaak heb je maar ruimte voor 2 (volwassen) personen in een cabrio. Daarnaast heb je ook een stuk minder bagageruimte omdat het opvouwbare dak veel ruimte inneemt.
De meeste cabrio’s beschikken over een softtop, dit geeft ook de echte cabrio look. De softtop is lichter dan een hardtop en gaat, bij goed onderhoud, lang mee. Het nadeel aan de softtop is dus dat je deze regelmatig moet onderhouden omdat hij gevoelig is voor weersinvloeden en je hem niet zomaar door de wasstraat kan halen. Tenslotte is het voor inbrekers makkelijker om in te breken in een cabrio met een softtop.
Het voordeel van een hardtop is dat deze beter gestroomlijnd is dan een softtop. Zo heb je minder last van windgeruis wanneer het dak dicht is. Verder ben je minder tijd kwijt aan onderhoud dan bij een softtop. Het nadeel van een hardtop is dat je nog minder ruimte hebt om spullen op te bergen. Een hardtop neem namelijk nog meer ruimte in beslag dan een softtop. Daarnaast lijkt een cabrio met een dichte hardtop best wel veel op een normale auto en raak je het cabrio gevoel een beetje kwijt.
+ Sportief gevoel
+ Zon op je gezicht
+ Gevoel van vrijheid
+ Luxe uitstraling
+ Maakt elke trip speciaal
- Hoge aanschafwaarde
- Meer onderhoud
- Minder praktisch
- Vergeet de zonnebrand niet
We sluiten af met een aantal algemene tips voor het rijden met een cabrio.
- Rij je niet? Doe dan altijd de kap van de auto dicht.
- Zorg ervoor dat de kap van de auto altijd schoon is, zo gaat hij langer mee en heb je een hogere restwaarde wanneer je de auto weer wilt verkopen.
- Als de kap van de auto in de ochtend nat is (door dauw bijvoorbeeld) rij dan eerst een stukje voordat je de kap open doet. Zo voorkom je schimmelvorming.