Dan is een diesel nog altijd de slimste keuze. Helaas wordt er tegenwoordig vaak een negatief beeld gecreëerd over diesel. Graag wil Vaartland.nl duidelijkheid geven en de feiten en fabels van elkaar scheiden. Om de afweging voor een diesel makkelijker te maken, hebben we alle voor-en nadelen van een diesel voor je op een rijtje gezet. Daarnaast rekenen we graag voor je uit hoeveel je kan besparen op een diesel in vergelijking met een benzine model.
Momenteel kan je ook nog eens voor weinig geld een zeer mooie en goed uitgeruste diesel kopen. Waar voorheen de keuze voor diesel vooral een afweging was om de maandlasten te drukken, kiezen veel van onze klanten nu voor diesel om met meer comfort en luxe te rijden. Door de lage aanschafprijs van een diesel rij je nu voor hetzelfde geld in een hogere klasse ten opzichte van een benzine uitvoering. Iets wat natuurlijk goed aansluit bij ons moto "méér auto voor je geld”.
Er is veel te doen om diesel als brandstof. Helaas wordt er tegenwoordig vaak een negatief beeld gecreëerd door berichten als ‘diesel auto verdwijnt uit het straatbeeld’ en de ‘consument keert zich van diesel auto af’. Veel van deze berichten vertellen het verkeerde of niet het hele verhaal. Graag wil Vaartland.nl u duidelijkheid geven en de feiten en fabels van elkaar scheiden zodat u de voor ú persoonlijk beste keuze kunt maken.
Is het nog verstandig om een diesel te kopen? In het verleden was het simpel. Maakte u veel kilometers voor werk of privé, dan was u voordeliger uit door een diesel te rijden. Ze waren lekker zuinig, dieselbrandstof was goedkoop en onderhoud relatief goedkoop naast een motor met een veel langere levensduur. Was? Nou nee. Veel van deze factoren zijn nog steeds relevant. Maar het is vandaag de dag wel slim om eerst even goed uit te rekenen hoeveel u de auto wilt gaan gebruiken voor u definitief de keuze maakt voor een diesel.
Diesel is – net als benzine – een product wat voortkomt uit het splitsen van aardolie. Dit proces heet kraken. Het verschil met een benzinemotor is dat onder hoge druk diesel vanzelf ontbrandt. Hiervoor is dus in tegenstelling tot benzine geen vonk nodig. Hierdoor zijn dieselauto’s over het algemeen minder storingsgevoelig en dus betrouwbaarder. Dit is ook waarom dieselmotoren vaak gebruikt worden voor werk in moeilijk omstandigheden. Doordat er geen vonk is, kan de dieselmotor bijvoorbeeld zelfs compleet onder water blijven draaien.
Naast de gunstige prijsstelling van diesel als brandstof en het zuinige verbruik van dieselmotoren, heeft een dieselauto nog een aantal andere voordelen. Dit heeft voor een deel te maken met de verwerking van diesel in de motor. Het grote verschil in vergelijking met de verwerking van benzine als brandstof product is dat diesel vanzelf zal ontbranden als het onder grote druk wordt gebracht. Hiervoor is dus geen vonk nodig. De constructie van een dieselmotor is wat eenvoudiger. Een dieselmotor zal veel langer meegaan dan een benzine motor. Een onverwoestbare diesel Jeep is hiervan een goed voorbeeld en zo zijn er meer voorbeelden te benoemen. Dit is iets wat bij de keuze voor een geschikte occasion zeker een rol zal spelen.
Een diesel auto is wat zwaarder in gewicht in vergelijking met een benzine model waardoor je wat meer wegenbelasting betaalt. Als je kiest voor een lichte diesel auto kun je deze kosten uiteraard wat binnen de perken houden. Ook een kleine diesel is nog altijd wat luidruchtiger dan een benzine uitvoering. Veel mensen storen zich hier overigens helemaal niet aan. Tot slot is er uiteraard het milieuaspect wat een rol speelt bij het maken van je keuze. Hierbij willen we je meegeven dat de diesels met de EURO 3 norm geweerd worden in een aantal gebieden. Dit zijn de auto’s van een bouwjaar voor 2005. Diesel auto’s vanaf 2009 zijn verplicht voorzien van een roetfilter. Deze zijn dan ook een veilige keuze en bovendien een milieuvriendelijke keuze wanneer je ook in de toekomst overal wilt kunnen rijden. Dit zijn precies de diesel auto’s die veelvuldig op de occasionmarkt worden aangeboden.
De prijs diesel auto ligt wat hoger dan andere modellen. Als je veel kilometers maakt, is dit echter zeker een goede investering die je eenvoudig kunt terugverdienen. De goedkoopste diesel auto vind je bij Vaartland. Wij onderscheiden ons door onze ruime keuzemogelijkheden. Je kunt bij ons terecht voor bijvoorbeeld een diesel stationwagen, een diesel coupé, een diesel limousine, een diesel touring en zelfs voor een diesel sportwagen. Het is dan ook niet voor niets dat veel mensen op de zoekfilters van onze website de term “auto diesel” ingeven. Ben jij de volgende? Je maakt hiermee een verstandige keuze.
Als je een auto gaat kopen maar je wilt nog niet de overstap maken naar een elektrische uitvoering, kom je voor een andere keuze te staan: ga je een diesel of een benzine auto kopen? Naast de reguliere diesel kun je bij een diesel station ook terecht voor biodiesel. Deze brandstof is voor een deel (of zelfs volledig) uit plantaardige olie of dierlijke vetten. De belangrijkste reden om voor diesel auto’s te kiezen is dat diesel voordeliger is in verbruik. Niet alleen de dieselprijs aan de pomp ligt veel lager maar een dieselmotor is veel zuiniger in vergelijking met de benzine variant.
Belangrijk bij een diesel kopen is dat u bewust bent van de kosten die u gaat maken. Hierbij moet u rekening houden met de Motorrijtuigenbelasting, brandstofkosten, afschrijving en het onderhoud. Deze factoren verschillen significant in vergelijking tot een benzine auto.
Hoe werkt dat? Bij een diesel auto betaalt u meer Motorrijtuigenbelasting dan bij benzine. Dus als u weinig zou rijden met de auto is benzine voordeliger. Maar de meer u een diesel rijdt, hoe goedkoper het wordt. Dit komt omdat een diesel minder brandstof verbruikt en doorgaans goedkoper is in onderhoud (mede vanwege de grotere onderhoudsintervallen). Dus afhankelijk van hoeveel kilometers u van plan bent te rijden kan het dus veel voordeliger zijn om diesel te rijden.
De Euronorm is een milieu classificatie die gebaseerd is op de uitstoot van fijnstof (roetdeeltjes) en NOx ( stikstof ) van een auto en het bouwjaar.
Iedere auto heeft zo’n classificatie. De Euronorm is in feite een classificering van de motor die in de auto zit. De eisen waaraan een auto moet voldoen zijn verschillend voor diesel- en benzinemotoren. Zo wordt er bij een dieselmotor meer gelet op de uitstoot van fijnstof.
Euro 6: bouwjaar 2014 (1 september)
Euro 5: bouwjaar 2009 (1 september)
Euro 4: bouwjaar 2005 (1 januari)
Euro 3: bouwjaar 2000 (1 januari)
Euro 2: bouwjaar 1996 (1 januari)
Euro 1: bouwjaar 1992 (1 juli)
In Nederland ( en Europa ) zijn er steeds meer steden die een milieubewust beleid hanteren als het gaat om het toelaten van auto’s in de stadskern. Dit heeft tot gevolg dat oudere auto’s met veel Co2 uitstoot niet meer worden toegelaten in de centra van deze steden. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Arnhem. Vooralsnog gelden deze beperkingen voor dieselauto’s van voor 2005 ( Euro 3 ).
Auto’s zonder roetfilter (Euro 3 en Euro 4) zijn dan ook geen verstandige keuze als je vaak in het centrum van een stad moet zijn. Hoewel een Euro 4 auto nu nog wel wordt toegelaten in de steden, is de verwachting dat ook deze diesels uiteindelijk geweerd worden. Dieselauto’s van na 2009, met een Euro 5 of Euro 6 motor, zijn altijd uitgerust met een roetfilter. Deze zijn dan ook een veilige keuze en bovendien een milieuvriendelijke keuze wanneer je ook in de toekomst overal wilt kunnen rijden.
Maar wat als je op vakantie gaat? In de meeste landen is het concept nagenoeg hetzelfde. Maar in sommige gevallen zijn er net andere regels. Dus kies bij voorkeur een auto met Euro-5 of Euro-6 norm dan kun je in heel Europa rijden waar je maar wil.
Maar wat als je een oudere diesel bezit? Bij onze zuiderburen worden Euro-1 en Euro-2 auto's geweerd in Brussel en Antwerpen. In Frankrijk heb je een sticker nodig om bepaalde zones in te mogen ( b.v. Parijs ). De prijs van zo’n sticker is afhankelijk van je euronorm. Hoe ouder je auto des te meer je betaald. Hetzelfde is van toepassing voor Spanje waar in Barcelona de kosten verschillen per euro-norm.
Italië is vergelijkbaar met milieuzones voor Rome, Milaan, Pisa en Verona. Ook hiervoor heb je een sticker nodig om de stad in te komen. Let dus goed op witte borden met daarop Zona a Traffico Limitato.
In Duitsland zijn ze zeer serieus over de milieuzones met wel 60 gebieden verspreid over het land. Voor vrijwel elke stad kan je echter gewoon een sticker kopen om op vakantie toch de stad in te komen. De enige uitzondering is Hamburg waar een volledig dieselverbod is. Let op de borden met de tekst "Umweltzonen".
Als eerste moet het verschil gemaakt worden tussen fijnstof en CO2 uitstoot. Fijnstof is een samenstelling van kleine deeltjes in de lucht. Dit is voornamelijk slecht voor mens en dier maar niet voor het milieu. Ook zijn deze deeltjes van nature (al) aanwezig in de lucht. Co2 is een gas welke in onze ozonlaag zorgt voor de opwarming van de aarde.
Diesel auto’s stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine auto’s en zijn dus beter voor het milieu en de ozonlaag (opwarming van de aarde). Dieselauto’s stoten wel meer fijnstof uit, al verschilt dit ook erg van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur. Bij een lage(-re) buitentemperatuur stoten benzine auto’s zelfs evenveel of meer fijnstof uit dan dieselmotoren. Bij een dieselmotor is de fijnstof alleen veel beter waarneembaar voor het blote oog en de neus. De nadelen van fijnstof zijn in tegenstelling tot CO2 wel makkelijker weg te nemen door het plaatsen een roetfilter.
Auto’s zonder roetfilter (Euro 3 en Euro 4) zijn dan ook geen verstandige keuze. Dieselauto’s van na 2009, met dus een Euro 5 motor, zijn altijd uitgerust met een roetfilter. Deze zijn dan ook een betere keuze en ons advies zou zijn dan ook te kijken voor een diesel auto van na 2009 met een Euro5 motor.
Voor de milieuzones geldt dat dieselauto’s van na 2001 wel de stad in mogen. Vaartland heeft in principe alleen diesel auto’s van na 2001, maar bij twijfel kan u ons altijd vragen naar meer informatie. Uitzonderingen zijn Amsterdam en Arnhem waar dieselauto’s van voor 2005 niet meer de stad in mogen.
Maar hoe ziet de toekomst er uit voor diesel en andere niet vol-elektrische auto’s in Nederland? De overheid streeft er in Nederland naar dat er na 2030 geen nieuwe benzine- en dieselauto meer worden verkocht. Voor tweedehands diesel auto’s gelden er tot nu toe geen andere regels dan de hiervoor genoemde 2001-regel.
Het is geen toeval dat uitgerekend Bosch, de grootste producent van auto onderdelen in de wereld, komt met een oplossing om de fijnstof uitstoot drastisch te verminderen. Dit hebben ze gedaan door een optimaal gebruik van de huidige roetfilters. Hoe ze dit exact doen is nog een geheim, maar het maakt gebruik van uitlaatgas uit de turbo om de uitlaat op temperatuur te houden. Resultaat is dat zelfs Euro 5 auto’s met minimale aanpassingen een uitstoot kunnen hebben van minder dan 40 miligram fijnstof waar 168 miligram toegestaan is.
Het effect is nog groter wanneer het toegepast wordt op een euro 6 auto waarbij het inspuiten van diesel nog meer gereguleerd wordt en zelfs 13 miligram fijnstof per kilometer haalbaar is. Bosch wil zelfs zo ver gaan als zeggen dat tot een groot deel van de auto’s een elektrische aandrijving heeft Diesel op deze manier het beste is voor het milieu.
In 2020 wordt er strenger gecontroleerd op het aanwezig zijn én het goed werken van een roetfilter tijdens de APK keuring. De overheid hoopt hiermee een hoop vervuilende diesels van de weg te halen. Gelukkig beschikken de diesels van Vaartland.nl altijd over een goed werkend roetfilter. In principe beschikt iedere diesel auto van na 2011 al over een roetfilter en hoeft u zich sowieso geen zorgen te maken.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009). Als u hierover vragen heeft, stel deze door ons te bellen of te mailen op.
Uit onderzoek vanuit de Technische Universiteit in Eindhoven is onlangs gebleken dat moderne dieselmotoren beter zijn voor het milieu dan aanvankelijk werd gedacht. Diesels hebben tegenwoordig een slechte naam, maar met name moderne diesels zijn een stuk minder vervuilend dan wordt gedacht.
Deze moderne dieselmotors filteren meer fijnstof uit de lucht dan dat ze uitstoten. Deze motoren filteren dus als het ware de lucht waardoor deze schoner wordt. Naast de uitstoot van fijnstof lijkt ook de uitstoot van stikstof erg mee te vallen bij moderne dieselauto’s. In een recent onderzoek werd er namelijk met een hybride benzinemotor en een moderne dieselmotor door het centrum van Londen gereden. Beide auto’s voldeden aan de Europese normen en de Diesel auto stootte zelfs minder stikstof uit dan de hybride benzine auto.
Moderne diesels zijn dus zo slecht niet. De onderzoekers vanuit de Universiteit Eindhoven stellen zelfs dat we de moderne diesels nodig hebben om de klimaatdoelen te halen. Dit omdat dieselmotoren efficiënter zijn dan de benzinemotoren en dus minder CO2 uitstoten. Daarentegen zijn oude diesels wel degelijk veel slechter voor het milieu.