Overstappen op duurzame “schone” energie en brandstoffen. Het is iets wat de laatste jaren erg populair is. Een mogelijke oplossing hiervoor? Elektrische autos! Wanneer auto’s elektriciteit nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen veroorzaken ze tijdens het rijden geen schadelijke uitstoot meer.
Dit zegt natuurlijk niks over de schadelijke uitstoot die veroorzaakt wordt bij het opwekken van elektriciteit maar in basis is dit een goede oplossing. In Nederland hebben we daarom veel fiscale en financiële voordelen bij het rijden in een elektrisch auto.
Steeds meer automaatschappijen zijn bezig met innoverende auto’s die op elektriciteit rijden. Het bekendste voorbeeld is Tesla, welke zelfs een volledig elektrisch aanbod heeft. Maar ook bij bedrijven als BMW, Nissan, Renault en Audi zien we steeds meer elektrische auto’s tevoorschijn komen.
Alle bedrijven zijn bezig met de race om de ideale elektrische auto te maken. Maar op het moment hebben elektrische auto’s naast de vele voordelen ook veel nadelen.
De populariteit van een is ook de Nederlandse snelwegen steeds meer zichtbaar. Kijk om je heen op de A4 en je ziet elektrische stationwagon’s, elektrische sportauto’s, elektrische gezinsauto’s en zelfs elektrische limousines.
Het grootste voordeel van elektrisch rijden is toch het feit dat er geen schadelijk stoffen uitgestoten worden tijdens het rijden. Verder hoef je met elektrisch rijden niet te betalen voor benzine maar voor stroom. Per km is stroom een stuk goedkoper om te “tanken”. Beschik je thuis over een oplaadpaal? Dan bespaar al helemaal op de kosten.
Het nadeel van een elektrische auto is dat ze niet optimaal geschikt zijn voor het rijden van lange afstanden. Met de meeste elektrische auto’s kom je niet verder dan 350 km op een volle accu. Vervolgens moet je deze accu opladen wat ook weer enige tijd in beslag neemt. Voor rijden in de stad is een elektrische auto ideaal maar voor de verre vakanties is de auto dan ook minder geschikt. Ook als je veel op de weg bent is het misschien een idee om na te denken over het kopen van een diesel.
Een belangrijk punt om in gedachte te houden is dat veel van de elektriciteit voor de auto’s op dit moment wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. De elektrische auto is dus minder “schoon” dan de meeste mensen denken
Je auto opladen aan het stopcontact en vervolgens weer wegrijden klinkt natuurlijk geweldig, maar is natuurlijk niet gratis. Bij een tankstation kun je kiezen uit een snellader en een normale lader. Hierin verschillen de prijzen ook.
Het andere aspect waar je veel geld op bespaard is het fiscale gedeelte. Bij volledig elektrische autos betaal je namelijk tot 2021 geen aanschaf en wegenbelasting en heb je een bijtelling van maar 4% per jaar. Hierop bespaar je dus alleen maar geld ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren.
Dit klinkt allemaal lekker goedkoop maar dit is natuurlijk niet alles. De auto zelf moet nog betaald worden. En elektrische auto’s zijn aanzienlijk duurder dan de gemiddelde benzineauto’s. Daardoor haken veel mensen als snel af bij het zien van de prijzen. Kijk voor de prijzen naar ons aanbod elektrische auto’s.
Toch is het aantrekkelijk om een auto op elektriciteit aan te schaffen. Net als zonnepanelen is het een eenmalige grote investering maar profiteer je daarna van vele voordelen die elektriciteit biedt boven fossiele brandstoffen. Vooral wanneer je opzoek bent naar een kleine elektrische auto welke het verbruik nog meer beperken. Maak voor jezelf de afweging of je eenmalig een grote investering wilt uitgeven of dat je over een langere periode meer wilt betalen.
De elektrische markt maakt in een hoog tempo enorme innovaties door. Door de jaren heen zijn de accu’s enorm verbeterd en is de oplaadsnelheid enorm verhoogd. Dit voorspelt veel goeds voor de toekomst. Elektrische auto’s zullen uiteindelijk nog verder kunnen rijden op een accu en de oplaadtijden zullen fors afnemen.
Wel zal de elektriciteit meer moeten worden opgewekt op een duurzame manier zodat er een punt komt waar elektrische auto’s volledig “schoon” zijn en niet meer zullen bijdragen aan het milieu.
+ Geen schadelijke uitstoot
+ Geen aanschafbelasting (tot 2021)
+ Geen wegenbelasting (tot 2021)
+ Lage bijtelling tot 2020 van 4% ( tot €45.000 )
+ Lage tankkosten
Dat we ergens in de toekomst niet meer in auto’s met een verbrandingsmotor kunnen rijden is niets nieuws. Maar heeft het alleen maar voordelen voor de mens, of heeft het ook nadelen om te switchen naar volledig elektrisch?
Ten eerste zijn elektrische wagens, wanneer opgeladen met groene stroom, beter voor het milieu dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar toch hebben auto’s met fossiele brandstoffen voordelen tegenover elektriciteit die voor sommigen zwaar zullen wegen voor de overstap naar duurzaam.
Elektrische auto’s maken geen geluid, voor autoliefhebbers is dit een groot deel van het totale voertuig. Verder hebben veel mensen waarschijnlijk geen zin om een lange tijd stil te moeten staan bij een tankstation omdat ze de auto moeten opladen.
Ook zijn elektrische auto’s vaak duurder bij aankoop dan andere soorten auto’s waardoor veel mensen afhaken bij het zien van de prijs. Hierdoor kiezen ze sneller voor een auto met verbrandingsmotor, omdat deze goedkoper zijn bij aanschaf.
Elektrische auto’s hebben dus voor en nadelen ten opzichte van andere auto’s. Veel van de nadelen zullen door de jaren heen afnemen waardoor het moment dat het niet anders kan dan elektrisch rijden een minder grote impact zal hebben op veel bestuurders.
Naast verbrandingsmotoren en elektrische accu’s is er een tussenweg. Namelijk waterstof. Een groene vorm van brandstof die je gewoon kan tanken bij een tankstation. De ervaring van een verbrandingsmotor met de effecten van een elektrische motor
Opeens heb je het: je wilt elektrisch gaan rijden! Gefeliciteerd met je keuze, want elektrisch rijden wordt steeds gebruikelijker en makkelijker. Het is goed voor het milieu, je kan er gegarandeerd alle steden mee binnen en de oplaadmogelijkheden worden steeds toegankelijker. Maar wat kost elektrisch rijden nou eigenlijk?
Een echt eenduidig antwoord op de bovenstaande vraag is nog niet volledig mogelijk door een groot aantal variabelen. Uiteraard zijn er wel een paar zaken die houvast kunnen geven voor de aspirerende elektrische rijder. In dit blogartikel proberen we je een zo duidelijk mogelijk beeld te geven over “Wat kost elektrisch rijden?”
Houd er rekening mee dat een elektrische auto doorgaans duurder in aanschaf is (plus minus 37%) dan een auto met brandstofmotor. Waarom zijn auto's duur? Dit komt omdat een elektrische auto een accupakket heeft waardoor de auto duurder is dan een vergelijkbaar uitgeruste auto met brandstofmotor of hybride aandrijflijn.
Het valt op dat accutechniek steeds beter wordt en accupakketten voordeliger worden waardoor het prijsverschil kleiner wordt. Een elektrische auto wordt dus steeds voordeliger in aanschaf. Ook schrijven elektrische auto’s steeds minder af aan restwaarde omdat ze steeds gebruikelijker worden.
Ook ontstaat er meer vraag naar vanuit de markt en daarom blijft de restwaarde hoger. Dit zal niet veel gaan schelen met conventionele auto’s.
Na het aanschaffen van de auto zit je met het eigenlijke gebruik van de auto. Een auto met brandstofauto gebruikt liters brandstof en de elektrische tegenhanger zijn kWh (kilowatt uur). Hoeveel je hieraan daadwerkelijk kwijt ben hangt af van het type elektrische auto dat je koopt. Om de vergelijking makkelijk te houden gaan we uit van een middenklasse elektrische auto die 17 kWh gebruikt per 100 kilometers.
In het gunstigste geval kost een kWh je thuis 23 cent. Stel dat een elektrische auto 400 kilometers kan rijden met een volle accu, dan kost het je € 15,64,-. Ter vergelijking kost een volle tank van een benzineauto al gauw +/- € 70,- (op basis van 40 liter brandstof). Daar rij je vaak 600 á 800 kilometers mee.
De elektrische kosten kunnen hooguit variëren als je gebruik maakt van stroom buiten het huis zoals een snellader. In de meeste gevallen laadt men thuis voor de deur tegen het voordeligst mogelijke energietarief dus tel uit je winst!
Wist je trouwens dat een auto met verbrandingsmotor meer dan tweehonderd draaiende delen heeft? En dat deze delen allemaal aan slijtage onderhevig zijn en dus potentieel vervangen moeten worden tegen hoge kosten?
De gemiddelde automobilist is dan ook bekend met de hoge kosten voor onderhoud. Een elektrische auto heeft daarentegen slechts twintig draaiende delen in de aandrijflijn, minder slijtagedelen dus minder hoge kosten. Je komt dan ook geen zaken tegen als het verversen van olie, nieuwe bougies monteren, het vervangen van de distributieriem enzovoorts.
Wat wel blijft zijn normale slijtage delen als de banden en remmen maar zelfs daarin zit een voordeel. De remmen van een elektrische auto gaan langer mee omdat het voertuig af remt op de elektrische motor. Hierdoor wordt het rempedaal niet altijd aangeraakt.
Maar hoe zit het dan met het accupakket hoor ik je al denken? Dat is de grootste kostenpost voor het onderhouden van een elektrische auto. Dat gaan we ook niet tegenspreken want alles kan defect gaan. Daarentegen gaat het accupakket zeer lang mee.
Bij Tesla’s zijn na 250.000 kilometer de capaciteit van een accu nog 90%. Als aanvulling hebben veel fabrikanten de mogelijkheid om een uitgebreide garantie op de levensduur van een accu te geven.
De Nederlandse overheid is een voorvechter van elektrisch rijden en is geregeld bezig om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Zo proberen ze mensen zoals jij over de streep te trekken. Bij het kopen van een elektrische auto zijn de volgens stimuleringsmaatregelen van toepassing:Lagere bijtelling: voor de zakelijke rijders onder ons is er een bijtellingstarief van 8%. Dit tarief wordt wel verhoogd in stappen tot deze in 2025 gelijk is aan andere auto’s.
Mileu-investeringsaftrek: een ondernemer kan bij aanschaf van een elektrische auto subsidie ontvangen in de vorm van een afschrijvingspost. Boekhoudkundig betreken dis een lagere fiscale winst en dus een lager bedrag inkomstenbelasting die je hoeft te betalen aan de fiscus.
Geen BPM: ja, je leest het goed. GEEN BPM! Dit is een extra belasting die betaald wordt over de prijs van een auto gebaseerd op CO2-uitstoot. Laat een elektrische auto nou geen directe CO2-uitstoot hebben.
Geen wegenbelasting: tot 2024 blijven elektrische auto’s tot 2024 vrijgesteld van wegenbelasting.
Al het bovenstaande geeft een interessant antwoord op de oorspronkelijke vraag. Het antwoord is natuurlijk dat elektrisch rijden goedkoper is op dagelijkse basis dan een conventionele auto. Het enige mindere punt is de hogere aanschafprijs.
In deze blog wordt meer verteld over het opladen van een elektrische auto. Er wordt dieper ingegaan op hoe lang opladen elektrische auto, hoe je het beste je elektrische auto kan opladen en nog wat overige slimmigheidjes, zodat jij het maximale uit jouw elektrische auto haalt. Want laten we eerlijk zijn, wie wil dat nu niet?
Hoe lang duurt elektrische auto opladen? De laadtijd is afhankelijk van verschillende factoren zoals; hoe leeg is de accu, hoe snel kan je de accu laden en via wat voor laad mogelijkheid laad je de auto weer op. Als je de auto thuis oplaat via een 220 volt aansluiting zal het opladen een stuk langer duren dan bijvoorbeeld een snel laadpaal. Normaliter ben je gemiddeld 6 á 12 uur bezig om jouw auto op te laden.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto? Dat is dus afhankelijk van de oplaadmogelijkheden en volt aansluiting.
Het vermogen van accu in je volledig elektrische auto wordt uitgedrukt in KW en dit bepaalt dan ook de snelheid van het laden. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de accu opgeladen zal worden.
De precieze oplaadtijd hangt ook af van de volgenden factoren:
- Grootte van de accu
- Het vermogen van de auto kan laden (interne lader)
- het vermogen dat de laadpaal kan leveren.
Ook hebben een aantal kleine factoren invloed op hoe lang opladen elektrische auto:
- Buiten temperatuur
- Hoeveel is de accu nog opgeladen en de conditie van de accu
Er zijn meerdere mogelijkheden om je elektrische auto op te laden. Hierdoor kan de laadtijd verschillen. Hierbij de uitleg van de meerdere mogelijkheden om je auto op te laden.
Het opladen via een stopcontact: deze manier van het opladen van een elektrische auto wordt het meeste gebruikt. Je moet er alleen rekening mee houden dat dit ook het langste duurt, dit zal tussen de 6 en 12 uur duren afhankelijk van welke elektrische auto je hebt.
Laadpalen: deze palen zijn steeds meer terug te vinden in Nederland, ook in garages en op parkeerplaatsen kun je gebruik maken van zo'n openbaar laadpunt. In veel gemeentes is het ook mogelijk om een laadpaal aan huis te laten plaatsen. De oplaadsnelheid is afhankelijk van welk type en model elektrische auto je hebt. Houd er rekening mee dat je bij een openbare laadpaal vaak een laadpas nodig hebt, hier zijn verschillende aanbieders in.
Snel laadpaal: Zoals de naam al zegt zorgen deze palen ervoor dat je snel een elektrische auto op kan laden. Houd er wel rekening mee dat je auto geschikt moet zijn voor het opladen aan een snel laadpaal.
Deze palen zijn vaak te vinden langs de snelweg bij benzine pompen. Bij snel laadpalen zal de accu dus sneller laden. De accu wordt 80% gevuld in maximaal 30 minuten.
Hoe vaak je de elektrische auto moet opladen is voor een groot gedeelte afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt met de auto en de capaciteit van de accu.
- Thuisladen €0,40 per Kilowattuur zit je op €0,46
- Openbare laadpaal : €0,55
- Snel laden : €0,70
- De gemiddelde energiekosten per km zijn €0,10
In deze blog vind je ook aantal voorbeelden van auto’s die te koop staan bij Vaartland.nl. Tevens vertellen wij er ook gelijk bij hoe lang duurt elektrische opladen van de betreffende auto, hoe vaak moet je een elektrische auto opladen en nog wat leuke extra informatie.
De Nissan Leaf is een zeer populaire auto op het gebied van elektrische rijden. Hoe lang duurt het accu opladen van elektrische auto in deze? De Nissan Leaf heeft ongeveer 12 uur nodig om weer volledig op te laden, dit in het geval bij een lege accu.
Kan ik mijn elektrische auto thuis opladen? Ja, dat kan bij de Nissan Leaf. Houdt er alleen wel rekening mee dat het wat langer duurt. Wil je de Nissan Leaf sneller opladen, dan kan dit bij een laadpaal bij jou in de buurt en dat neemt ongeveer 4 tot 5 uur in beslag.
Er zit alleen wel verschil in het opladen bij een Nissan Leaf. Hoe lang duurt een auto volledig opladen bij de Tekna uitvoering? Dit bedraagt iets langer, namelijk 15 uur. Bij een laadpaal moet je rekening houden met 5 á 6 uur totdat de accu weer vol is.
De Opel Ampera is al enige tijd een hele populaire elektrische auto. Dit heeft ondanks zijn frisse uitstraling te maken met de laadsnelheid. Hoe lang duurt een auto opladen bij een Opel Ampera? Houdt rekening met ongeveer 9 uur en dit is aanzienlijk sneller dus dan andere elektrische auto’s.
Bij dit model auto werkt het snel laden aan de snel laadpaal ook. De auto is dan binnen 60 minuten voor maar liefst 80 procent geladen.
Dat we ergens in de toekomst niet meer in auto’s met een verbrandingsmotor kunnen rijden is niets nieuws. Maar heeft het alleen maar voordelen voor de mens, of heeft het ook nadelen om te switchen naar volledig elektrisch?
Ten eerste zijn elektrische auto’s simpelweg beter voor het milieu dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar toch hebben auto’s met fossiele brandstoffen voordelen tegenover elektriciteit die voor sommigen zwaar zullen wegen voor de overstap naar duurzaam.
Elektrische auto’s maken geen geluid, voor autoliefhebbers is dit een groot deel van het totale voertuig. Verder hebben veel mensen waarschijnlijk geen zin om een lange tijd stil te moeten staan bij een tankstation omdat ze de auto moeten opladen.
Ook zijn elektrische auto’s vaak duurder bij aankoop dan andere soorten auto’s waardoor veel mensen afhaken bij het zien van de prijs. Hierdoor kiezen ze sneller voor een auto met verbrandingsmotor, omdat deze goedkoper zijn bij aanschaf.
Elektrische auto’s hebben dus voor en nadelen ten opzichte van andere auto’s. Veel van de nadelen zullen door de jaren heen afnemen waardoor het moment dat het niet anders kan dan elektrisch rijden een minder grote impact zal hebben op veel bestuurders.
Naast verbrandingsmotoren en elektrische accu’s is er een tussenweg. Namelijk waterstof. Een groene vorm van brandstof die je gewoon kan tanken bij een tankstation. De ervaring van een verbrandingsmotor met de effecten van een elektrische motor