Sinds 5 juli zijn er nieuwe importheffingen op Chinese elektrische auto's. Buiten de Chinezen is ook niet iedereen in Europa er even blij mee.
Vanaf vandaag zijn (verhoogde) importheffingen officieel!
Sommige automerken zouden dus duurder kunnen worden. Occasions zijn vaak een goede en goedkopere optie.
Zie hier de occasionvoorraad van Vaartland.nl en vind jouw ideale droomauto!
Chinese automerken krijgen miljarden euro's aan subsidies van de Chinese overheid. Hierdoor ontstaat een oneerlijke concurrentie en dat wil de Europese commissie tegengaan met de importheffingen.
Als je denkt dat het om een paar procent gaat, dan heb je het mis. De percentages zijn namelijk zeker niet mis.
Voor BYD is de importheffing 17,4 procent. Als je BYD nog niet kent als automerk zelf, heb je het wellicht gezien op de reclameborden tijdens het EK voetbal.
Voor SAIC (o.a. MG) is het zelfs 37,6 procent en voor Geely (o.a. Volvo en Polestar) 19,9 procent. Als de merken zijn die niet meewerken aan het onderzoek dan kan het percentage voor hun ook 37,6 procent worden.
Sinds vandaag, 4 oktober, is het officieel dat de (verhoogde) importheffingen er komen.
Als een merk niet meewerkt krijgt die dus een hogere importheffing. Andere merken die meewerken krijgen een heffing van 21 procent en als ze niet meewerken kan het dus oplopen naar 37,6 procent.
Op Chinese auto's stond al een heffing van 10 procent. Deze nieuwe importheffingen komen bovenop dit percentage.
De Amerikanen zijn net zoals in vele andere dingen iets extremer. De regering van Amerika heeft al bekend gemaakt dat die een importheffing van 100 procent invoeren op Chinese auto's.
Deze maatregel is bedoeld om de Amerikaanse auto-industrie te beschermen tegen de groeiende concurrentie uit China en om druk uit te oefenen op de Chinese regering om hun handelspraktijken te herzien.
Chinese elektrische auto's zijn de laatste jaren erg populair geworden in Europa. In 2020 was die import 1,7 miljard dollar waard. Drie jaar later was dat al gestegen tot ongeveer 11,6 miljard dollar.
Modellen die in Chinese fabrieken worden gemaakt zijn momenteel al goed voor 20 procent van de verkochte elektrische auto's in Europa.
Dat zijn niet alleen Chinese merken maar ook merken die daar produceren, zoals Tesla en Volvo.
De snelle groei van de Chinese elektrische auto-industrie komt door de aanzienlijke investeringen in technologie en productiecapaciteit. Europese consumenten waarderen de betaalbare prijzen en innovatieve functies van deze voertuigen.
Daarnaast zijn Chinese fabrikanten in staat om snel in te spelen op de veranderende vraag in de markt, wat hun concurrentiepositie versterkt.
Dit kan alleen ten koste gaan van de Europese auto-industrie. Hierdoor heeft de EU deze heffingen ingeveord.
Met name Duitsland is het ook niet eens met de nieuwe importheffingen. Duitse automerken verkopen veel auto's in China. Door de nieuwe importheffingen zijn ze bang dat er voor hun modellen ook extra heffingen komen. Dit zou kunnen resulteren in een lagere verkoop in China.
Andere landen, zoals Frankrijk en Italië, zijn nog niet overtuigt om zich net als Duitsland te verzetten tegen deze heffingen.
Alleen, experts waarschuwen dat deze maatregelen mogelijk een negatieve impact kunnen hebben op de Europese auto-industrie als geheel.
Een gezamenlijke Europese aanpak zou daarom effectiever kunnen zijn in het tegengaan van deze handelsbarrières en het beschermen van hun economische belangen.
Ook merken zoals BMW, Cupra, Dacia, MINI, Polestar, Smart en Volvo produceren auto's in China. Veel merken krijgen dus te maken met deze heffingen.
Tot 5 november duren deze nieuwe heffingen. In de tussentijd wordt er gekeken of deze heffingen zin hebben en of er na die datum verder gegaan wordt met deze nieuwe regels.
Europa en China zullen ook praten over deze nieuwe wending. Hopelijk kan er goede uitweg gevonden worden zodat er geen handelsoorlog komt.
Tag: