Wanneer je een occasion koopt, wordt er aangegeven hoe zuinig deze rijdt. Dit kan in de praktijk soms tegenvallen.
Hoe kan het dat het daadwerkelijke verbruik vaak een stuk hoger ligt dan het verbruik wat bij de aankoop van een occasion wordt weergegeven? We vertellen het je in deze blog.
Het verbruik van een auto werd tot 2017 getest met behulp van de New European Driving Cycle (NEDC) test. Deze test bepaald het verbruik van een auto en bestaat al sinds 1992.
Zie hier occasions die gebouwd zijn vanaf 2017.
De test duurt 20 minuten, in deze 20 minuten wordt een afstand van 11 kilometer afgeleverd met een gemiddelde snelheid van 34 kilometer per uur.
Bij deze NEDC test zijn de omstandigheden waarin de test wordt gehouden nauwelijks gedefinieerd.
Dit heeft als gevolg dat autofabrikanten de afgelopen jaren allerlei trucjes hebben uitgehaald om de auto zo zuinig mogelijk te maken.
Zo worden tijdens de test alle elektrische apparaten uitgeschakeld. De airco, verlichting en verwarming hebben namelijk een grote invloed op het verbruik en worden tijdens de test niet meegenomen.
Verder wordt de dynamo van het voertuig losgekoppeld en wordt er olie gebruikt met een lage viscositeit. Dit zorgt weer voor een lagere weerstand en dus voor een lager verbruik.
Ook worden banden erg hard opgepompt, zijspiegels verwijderd en naden van de auto afgeplakt om de weerstand zo min mogelijk te maken.
Tenslotte wordt het lichtste model van een auto getest, dit kan tot wel 175 kilo schelen met het zwaarste model van een auto.
Wanneer één of meerdere van bovenstaande trucjes wordt toegepast kan dit al een erg vertekend beeld geven over het brandstofverbruik.
Gelukkig is er vanaf 2017 een nieuwe test voor het bepalen van het brandstofverbruik van auto’s: De Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP) houdt wel rekening met verschillende modellen auto’s.
Zo wordt van elke auto het lichtste en zwaarste model getest. Verder is de lucht- en rolweerstand zo hoog mogelijk bij de test.
Tenslotte duurt de test nu 30 minuten en wordt er 23 kilometer afgelegd met een gemiddelde snelheid van 46,5 kilometer per uur.
Zie hier occasions die gebouwd zijn vanaf 2017.
Binnen de 23 kilometer wordt er zowel op lage, middelhoge, hoge en extra hoge snelheid gereden.
Dankzij deze vernieuwde test zal het daadwerkelijke verbruik van je auto in de toekomst waarschijnlijk dichter bij het verbruik liggen wat bij de aankoop wordt meegegeven.
Alle nieuwe auto’s van na 2017 moeten getest worden volgens de nieuwe WLTP test.
- Gebruik, wanneer je occasion hierover beschikt, de Cruise Control. Occasions verbruiken een stuk minder wanneer je er constant mee rijdt.
- Maak niet te veel toeren. Hoe hoger het aantal toeren, hoe hoger het brandstofverbruik. Een te laag aantal toeren is slecht voor je motor. Zorg er dus voor dat je zo nu en dan boven de 3.000 toeren komt, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg.
- Vermijd open ramen tijdens het autorijden. Open ramen zorgen voor meer weerstand en dus voor een groter brandstofverbruik
- Dakkoffers, dakdragers en/of fietsendragers op het dak vergroten eveneens de weerstand en vergroten dus het brandstofverbruik.
- Zet je airconditioning uit tijdens het rijden. Je airconditioning bevat een pomp die erg veel vermogen verbruikt. Wanneer je de airconditioning niet gebruikt bespaart dit wel tussen de 5 tot 15% brandstof.
- Ook de achterruitverwarming verbruikt een hoop energie en dus brandstof. Door je achterruitverwarming uit te schakelen bespaar je tot wel 4% brandstof.
- Haal onnodige spullen uit de occasion. Meer gewicht betekent meer brandstofverbruik. Door onnodige spullen uit de auto te halen bespaar je brandstof.
- Ook het aanzetten van je verlichting zorgt voor een hoger brandstofverbruik, tuurlijk moet je je lichten aanzetten wanneer het donker is of wanneer er slecht zicht op de weg is. Maar wanneer dit niet het geval is kan je beter je lichten uit zetten.
- Check om de zoveel tijd de bandenspanning. Wanneer je ervoor zorgt dat je bandenspanning juist is, bespaar je zo’n 2 tot 3% brandstof.
- Gebruik banden met een lage rolweerstand. Hoe minder weerstand, hoe minder brandstofverbruik. Banden met een grote breedte bieden meer weerstand dan banden met een lage breedte.
- Trek ten laatste niet te hard op. Snel optrekken heeft namelijk bijna geen tijdswinst maar kost wel tot 16% meer brandstof.