De laatste tijd kan je bij steeds meer tankstations blauwe diesel tanken. Maar wat is blauwe diesel precies, waar is het van gemaakt en wat maakt het anders dan normale diesel? In dit blogartikel geven we je het antwoord op deze vragen.
Blauwe diesel is ook bekend onder de naam HVO. Dit staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt namelijk gemaakt van plantaardige afvalolie en allerlei andere duurzame en hernieuwbare grondstoffen. Blauwe diesel wordt gemaakt van verschillende soorten afval en is dus een afvalproduct. De afvalresten die worden gebruikt komen uit plantaardige oliën die afkomstig zijn van verschillende soorten voedsel. Normaal gesproken werden deze afvalresten verbrand of op een afvalplaats gestort. Dankzij een nieuwe techniek kunnen deze afvalresten nu dus gebruikt worden voor het produceren van blauwe diesel.
Omdat blauwe diesel gemaakt wordt van plantaardig afval is deze brandstof fossielvrij. Daarnaast wordt de uitstoot van CO2 ook nog eens verlaagd met 30 tot 70%. De uitstoot van CO2 kan zelfs verlaagd worden met 90% wanneer er op pure blauwe diesel gereden wordt. Wanneer er op mixbrandstoffen gereden wordt (gedeelte blauwe diesel, gedeelte normale diesel) wordt de CO2 uitstoot dus met 30 – 70% verlaagd, afhankelijk van het percentage blauwe diesel wat in de brandstof zit. Rijden op volledig of gedeeltelijk blauwe diesel is dus een stuk beter voor het milieu.
Wanneer je 100% blauwe diesel tankt wordt dit aangegeven als B100. Tank je een mengsel van blauwe en normale diesel dan wordt dit aangegeven met B10 tot en met B50. Afhankelijk van het percentage blauwe diesel dat in de brandstof is verwerkt.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Omdat de blauwe diesel van plantaardig restafval wordt gemaakt is de brandstof biologisch afbreekbaar. Een ander voordeel is dat de grondstoffen die gebruikt worden voor de brandstof niet ten kosten gaan van de voedselketen.
Blauwe diesel de redder van de dieselmotor?
Dieselauto’s zijn de afgelopen tijd vaak negatief in het nieuws geweest. Diesel wordt gezien als de meest vervuilende brandstof en meerdere grote steden hebben (oudere) diesels al uit het centrum verbannen. Maar met de komst van blauwe diesel heeft de dieselmotor zeker een toekomst. Mocht de blauwe diesel voor en schappelijke prijs op de markt komen en ook internationaal voeten in de aarde krijgen dan zou blauwe diesel zomaar eens de nieuwe norm kunnen worden en daarmee ziet de toekomst van de dieselmotor en weer een stuk beter uit.
Tag: