Als je opzoek bent naar een nieuwe auto kan private lease je niet ontgaan zijn. Het idee is simpel; je betaalt een vast bedrag per maand en kan zorgeloos genieten van je auto. Maar is dit voor jou ook de beste keuze?
Private lease is vergelijkbaar met het voor een langere periode huren van een auto. Voor een vast bedrag per maand worden wegenbelasting, kosten voor onderhoud, pechhulp, verzekering en afschrijving doorbelast. Hiervoor sluit je een overeenkomst af voor een bepaalde tijd en een gemaximaliseerd aantal kilometers. Brandstofkosten, boetes en parkeerkosten dien je zelf te betalen.
Het vaste maandbedrag is in de praktijk aanmerkelijk hoger dan het basistarief waarmee wordt geadverteerd. De meeste berekeningen gaan uit van een looptijd van vijf jaar en 10.000 kilometer per jaar. Maak je meer kilometers dan afgesproken dan betaal je een fikse toeslag voor het meer gereden aantal kilometers.
Interieur-en kleuropties of de keuze voor een andere motor dan de standaard, verhogen het maandbedrag aanzienlijk. De overeenkomst wordt aangegaan voor een vooraf vastgesteld periode. Wanneer je een auto wilt leasen voor minder dan de standaard 60 maanden, dan kan dat ook maar ook dit verhoogt de maandelijkse kosten aanzienlijk.
Hou je er rekening mee dat de lease-auto nooit uw eigendom is. De auto dient in perfecte staat teruggebracht te worden aan de eind van de looptijd. Dus eventuele schade die niet verhaald kan worden moet je zelf betalen. Private-lease is ook een financiële verplichting en wordt door de bank gezien als een lening met een BKR registratie. Dit betekent dat je tijdens de looptijd van de private-lease overeenkomst minder hypotheek kan krijgen bij de bank.
Lees hier meer info over Private-lease en hypotheken
Het is bij private-lease mogelijk om voortijdig het contract te beëindigen maar houdt dan wel rekening met een flinke boete. Dit is maximaal 40 procent van de resterende leasetermijnen en kan oplopen tot duizenden euro's.
Maar wat als je dagelijks ver moet rijden? Je ontvangt een vergoeding voor woonwerk-verkeer van je werkgever, maar krijgt geen auto van de zaak. Dan is private-lease misschien de oplossing. Ook in deze situatie moet je goed opletten voor de spelregels. Een basis pakket is meestal gelimiteerd tot 10.000 km per jaar. Wanneer je jaarlijks bijvoorbeeld 25.000 km rijdt dan lopen de kosten flink op. Bij de meeste merken kan dit oplopen tot circa € 1.000,- per jaar voor een instapmodel. Bij de wat luxere modellen is dit vaak nog veel meer.
Voorbeeld van 10.000 of 25.000 km per jaar:
- BMW 320i Touring: extra kosten voor 25.000 km per jaar zijn €99,- per maand. Extra kosten op jaarbasis = €1.188,-
- Ford Fiesta: extra kosten voor 25.000 km per jaar zijn €72,- per maand. Extra kosten op jaarbasis = €864,-
Wat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de totale kosten die je uiteindelijk heeft betaald. Als voorbeeld nemen we een standaard Ford Fiesta voor de basis prijs. Daarvoor betaal je maandelijks € 290,- op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Dit betekent dat je aan het einde van je leasecontract 15.540 euro heeft uitgegeven, exclusief brandstofkosten. Dezelfde auto koop je nieuw vanaf € 19.075,-.
Maar we gaan nog een stapje verder en vergelijken private-lease met het kopen van een occasion. Dan worden de verschillen nog groter.
* Berekening op basis van ANWB “Kopen of Prive leasen calculator” en 2e hands aankoopprijs bij Vaartland.nl. Opties en uitvoering zijn bij de lease en koop optie hetzelfde. Voor motorrijtuigenbelasting en verzekering is er uitgegaan van een landelijk gemiddelde. De verkoopprijs is een schatting op basis van ANWB afschrijving's calculatie, hierom kan Vaartland.nl dan ook niet garanderen dat je deze prijs krijgt over 5 jaar.
Het Nibud heeft ook onderzoek gedaan en heeft de kosten van een tweedehands auto's vergeleken met de aanschaf van een nieuwe auto s. De conclusie van het Nibud is helder; je kunt jaarlijks veel geld besparen door een tweedehands auto te kopen van 3 tot 6 jaar oud.
Wij adviseren je om zelf een berekening te maken. Bij een tweedehands auto ben je zelfs met het voorgeschreven onderhoud nog steeds goedkoper uit dan wanneer je kiest voor private lease. Hou bij je berekeningen rekening met wegenbelasting, brandstofkosten, onderhoudskosten, de verzekering, het aantal kilometer per jaar en de afschrijving. De ANWB heeft een handige tool waarbij u een indicatie heeft van de kosten die u gaat maken bij private lease.
Een groeiende trend is het leasen van een jong gebruikte auto. Het idee is simpel, je koopt geen auto maar betaald een vast bedrag per maand. Net als private lease rij je niet alleen de auto maar zijn ook de verzekering, onderhoud, reparaties en garantie inbegrepen.
Een voordeel hiervan is dat je voor het zelfde bedrag als private lease van een kleine hatchback een goed aangeklede BMW 3-serie, sportieve Volkswagen Tiguan of dikke Audi Q7 occasion kan rijden. Bij private lease gaat het bij dit soort auto's al snel om bedragen waar je per maand ook een luxe appartement van kan huren.
Lees en bekijk hier het artikel van Tros Radar
Tag: