Veiligheid staat voorop! De bandenspanning is heel belangrijk en zorgt voor een veilige en comfortabele rijervaring. De spanning van de banden kan enkel voor voldoende stabiliteit en draagkracht zorgen als deze goed staat afgesteld.
De bandenspanning is dus een essentieel onderdeel voor een optimale prestatie van de auto. Zie hier occasions met een optimale bandenspanning.
De autofabrikant heeft voor elke auto de bandenmaat van de auto en de bijbehorende druk bepaald. Deze is te vinden op een speciale sticker.
Je vindt dit in het deurkozijn, in de brandstofklep of achter het zonneklepje van de auto. Kijk altijd goed wat er op de sticker staat. Je kunt de bandenmaat op de banden aflezen en ze vervolgens opzoeken in de tabel op de sticker.
De bandenspanning is altijd hetzelfde per as. Dus beide voor- of achterwielen hebben altijd dezelfde bandenspanning. Er kan een verschil zijn tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de bandenmaat.
De sticker laat ook zien hoe de spanning verandert wanneer jouw auto zwaar wordt belast. Houd hier rekening mee wanneer je op vakantie gaat en de auto zwaarder geladen is dan normaal.
Een occasion met een groot trekgewicht kan een oplossing zijn voor als je veel gewicht moet trekken. Vaak een zwaar beladen occasion? Dan kan een occasion met veel vermogen uitkomst bieden.
De juiste bandenspanning is cruciaal voor de veiligheid, brandstofverbruik en weggedrag van een auto. Met een goede bandenspanning verminder je bandenslijtage en gaan je banden dus langer mee.
De bandenspanning wordt in het algemeen weergegeven in bar. De bandenspanning van een gemiddelde auto varieert van ongeveer 1,8 bar tot 3,2 bar.
Elke band loopt altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
Je hoeft de bandenspanning niet te berekenen, want je kan de benodigde bandenspanning gemakkelijk opzoeken.
De adviesspanning voor je auto vind je:
1. In het instructieboekje van je auto
2. Naast of onder de tankdop
3. Op een sticker in de deurlijst van de bestuurder
4. Websites waar je de bandenspanning op kenteken kan vinden
Model | Bandenspanning voorwielen (bar) | Bandenspanning achterwielen (bar) |
---|---|---|
Bandenspanning Fiat 500 | 2.2 | 2.0 |
Bandenspanning Toyota Yaris | 2.2 | 2.2 |
Bandenspanning Ford Fiesta | 2.3 | 1.8 |
Bandenspanning Kia Picanto | 2.3 | 2.1 |
Bandenspanning Renault Clio | 2.3 | 2.1 |
Bandenspanning Opel Corsa | 2.0 | 2.1 |
Bandenspanning Peugeot 107 | 2.2 | 2.2 |
Bandenspanning Peugeot 206 | 2.4 | 2.4 |
Bandenspanning Tesla Model 3 | 2.9 | 2.9 |
Bandenspanning Toyota Aygo | 2.3 | 2.3 |
Bandenspanning Citroën C1 | 2.3 | 2.3 |
Bandenspanning Ford Focus | 2.1 | 2.1 |
Bandenspanning Hyundai I10 | 2.2 | 2.2 |
Bandenspanning Volkswagen Polo | 2.0 | 1.9 |
Bandenspanning Fiat Panda | 2.2 | 2.0 |
Bandenspanning Ford Ka | 2.0 | 2.0 |
Bandenspanning Mini Cooper | 2.2 | 2.2 |
Bandenspanning Peugeot 108 | 2.3 | 2.3 |
Bandenspanning Peugeot 208 | 2.2 | 2.0 |
Bandenspanning Peugeot 3008 | 2.4 | 2.6 |
Bandenspanning Peugeot 5008 | 2.4 | 2.6 |
Bandenspanning Peugeot 2008 | 2.4 | 2.6 |
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden.
Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
De veiligheid staat ook op het spel, omdat de rijpositie ongunstig kan worden beïnvloed als de bandenspanning niet correct is.
Een verkeerde bandenspanning kan ook leiden tot hogere brandstofkosten en een kortere levensduur van de band.
Euromaster beschrijft de volgende gevolgen als de bandenspanning te laag is:
· Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%.
· Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
· Een bandenspanning die 0,6 bar te laag is, geeft 4% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 45%.
Wanneer de auto rijdt, stijgt de temperatuur van de banden. Door de wrijving van het wegdek en de vervorming van de band kan de band na enkele kilometers rijden een temperatuur van 75 ° C bereiken.
Door deze temperatuurstijging stijgt de bandenspanning met enkele tienden van een bar (0,3 tot 0,6 bar). Dit is normaal en is door de fabrikant rekening mee gehouden.
Houd er rekening mee dat de aanbevolen spanning op de sticker van de fabrikant de spanning is van een gekoelde band.
Dit betekent dat als je de spanning wilt aanpassen na enkele kilometers rijden, je ten minste 0,3 bar moet toevoegen aan de “adviesspanning”.
Als je besluit de band te laten afkoelen om er zeker van te zijn dat je de juiste spanning behoudt, wacht dan minstens een half uur na het rijden. Dat is hoe lang het duurt voordat de band weer op normale temperatuur is.
In de koude maanden gebruikt ongeveer 30% van de auto's winterbanden. Deze banden zijn gemaakt van een ander type rubber en hebben een ander profiel.
Dit profiel heeft een betere grip op sneeuw en ijs. Het advies is om altijd 0,2 bar aan winterbanden toe te voegen omdat deze een hogere druk vereisen.
De meeste benzinestations hebben apparatuur om de bandenspanning te controleren. Het is niet altijd gratis, maar kan soms 50 cent kosten.
Hier kun je de juiste druk op de pomp instellen en vervolgens het mondstuk op het ventiel van de band plaatsen. Wanneer de gewenste bandenspanning is bereikt, is vaak een signaal hoorbaar.
Het is belangrijk om het mondstuk recht te houden, omdat sommige kleppen kunnen breken als er druk op wordt uitgeoefend.
Het wordt aangeraden om de bandenspanning elke maand te controleren. Tip: vergeet niet ook het reservewiel en de bandenspanning van je aanhanger te controleren.
Op deze manier zorg je ervoor dat je de meest veilige en comfortabele rijervaring hebt, die jouw banden kunnen bieden.
Tag: