Sinds oktober 2019 is Euro 95 E10 bij veel tankstations de standaard geworden. Meer dan 90% van de benzinevoertuigen is voor Euro 95 E10 geschikt. Maar is E10 geschikt voor jouw occasion? E10 is bijvoorbeeld geschikt voor een Audi A3, Volkswagen Golf en een BMW 1-serie
Vaak is dit terug te vinden in de tankdop, of in de informatieboekjes van de auto. Als je het niet kunt vinden, zoek het dan op internet. Dit kan vaak handig zijn. Meestal gebruiken alle auto s gewoon euro 95 benzine, ook bekend als E10.
Maar wat moet je nu precies tanken? De goedkopere euro 95 (E10) of toch de duurdere euro 98 (E5).
Veel auto's hebben aan de binnenkant van het tankklepje een sticker waarop staat welke brandstof je moet gebruiken (bijvoorbeeld "E10" voor Euro 95 of "Super Plus" voor Euro 98), of kijk in de handleiding van de auto
Het prijsverschil komt niet door duurdere ingrediënten, maar door de tijd van het productieproces. Om een octaangehalte van 98% te bereiken, is er meer tijd nodig. Deze extra tijd wordt uiteindelijk doorberekend in de prijs. Na dit te weten vraag jij je vast af: welke benzine voor mijn auto?
In de bergen is het soms beter om euro 98 te tanken. Dit is beter voor de prestatie van de auto dan euro 95. Dit gebeurt omdat de motor in de bergen harder moet werken dan op een vlakke weg.
Het verschil tussen het octaangetal, bepaald de zogenaamde klopvastheid. Als benzine een hogere klopvastheid heeft, zal het minder snel ongecontroleerd ontbranden. De kans is groter dat dit gebeurt bij euro 95 dan bij euro 98.
Wij zouden aanraden om altijd de brandstof te tanken die wordt aangeraden door de fabrikant. Laat je niet van de wijs maken door de marketingcampagnes voor de duurdere brandstoffen.
Een auto heeft een specifieke brandstof nodig om te kunnen rijden. Deze brandstof zorgt voor de beste prestaties van jouw auto. Kies de brandstof die het beste werkt voor jouw auto. Zorg dus wel dat je weet welke brandstof dit is voor jouw occasion!
Sinds 2019 is er nieuwe benzine genaamd E10 op de markt. E10 is een samenstelling van 10% bio ethanol en 90% fossiele brandstof. De bio ethanol is alcohol dat wordt geproduceerd door de fermentatie van suiker, tarwe of mais. Veel mensen zijn bang voor E10 benzine omdat ethanol schadelijk is voor onderdelen.
Bij nieuwe auto's is dit geen probleem, maar oudere auto's kunnen hier wel moeite mee hebben, die zijn vaak alleen geschikt voor Euro95. Ook is het bij sommige motoren niet verstandig om E10 te tanken. De E10 benzine heeft meestal wel het octaangehalte van 95%.
Een andere soort brandstof is E5, dit bestaat uit 5% bio ethanol en 95% fossiele brandstof. E5 heeft meestal een octaangehalte van 98%.
In diverse Europese landen en natuurlijk ook in Nederland kun je al E5- en E10 benzine tanken. De brandstof bevat bio-ethanol. Het getal staat voor het percentage ethanol in de mix. Maar waar moet je nou precies op letten?
Zoals gezegd is benzine E10 een mengsel. Het is een mengsel van (maximaal) 10% bio-ethanol en 90% fossiele brandstof. Bio-ethanol is namelijk een alcohol dat door suiker, tarwe en mais tot stand komt (gisting).
Ethanol is een stuk agressiever dan benzine voor zowel kunststoffen als metalen. Dus ethanol kan gemakkelijk motoronderdelen aantasten.
E10 geeft echter geen problemen voor de meeste (90%) reguliere benzineauto's. Er is ook E5. Dat wordt verdund tot een maximum van 5 procent met ethanol. Euro95 is in de praktijk vaak al E5.
Er is ook E85. Dat bevat 85 procent ethanol en je kunt alleen tanken als je motor daarop is afgesteld. - Speciale auto's kunnen op verschillende brandstoffen rijden. Deze auto's worden Flex Fuel Vehicle (FFV) genoemd.
Voor ongeveer tien procent van de benzineauto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor de E10-brandstof. Dit zijn vaak oudere auto s. De ANWB adviseert om in plaats van E10, Euro 95 E5 te tanken bij deze auto's. Als de pomp dit niet kan leveren, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof.
Let op het octaangetal. De getallen 95 en 98 geven aan hoe goed de benzine is. Deze staan altijd op de pomp, ook bij E10 en E5.
Tank in geen geval benzine met een octaangetal lager dan voorgeschreven om motorschade te voorkomen. In Nederland is het minimum octaangetal 95, maar in het buitenland kan het lager zijn, bijvoorbeeld 91.
Euro 95 wordt sinds 2005 gemengd met kleine percentages. Eerst 2 procent en later maximaal vijf procent ethanol per liter. Dit lage mengsel veroorzaakt geen problemen. Met het dubbele aantal, 10% zoals E10, moeten auto's daarvoor geschikt zijn.
Dit is het geval met ongeveer 90% van de benzineauto’s. De autofabrikanten hebben gegevens beschikbaar gesteld over welke auto's geschikt zijn en welke niet. Je kunt eenvoudig deze informatie raadplegen, de e10 check via de onderstaande website. https://www.e10check.nl/
Als je per ongeluk E10 tankt, tank dan de volgende keer de juiste brandstof. Dit is vanzelfsprekend en belangrijk voor je auto. Gebruik geen E10-benzine als je de auto lang niet gaat gebruiken.
Bijmenging met bio-ethanol betekent dat onze voertuigbrandstof gedeeltelijk bestaat uit zogenaamde "hernieuwbare" energie. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige toevoer van fossiele brandstoffen.
Bio-ethanol is ook een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. De CO2-uitstoot van wegverkeer kan worden verminderd met bio-ethanol.
Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 vervangen door 95 E10 als brandstof voor auto's. Alle pompen met E10 hebben een groene sticker met de indicaties Benzine 95 E10.
Normaal Euro 95 is niet langer beschikbaar. Als jouw auto niet geschikt is voor E10, moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer beschikbaar op de snelweg. E10 wordt in Frankrijk SP95-E10 genoemd. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (loodvrij), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een mengsel van 10% bio-ethanol.
De normale Euro 95 (E5) is direct beschikbaar buiten de snelwegen. Loodvrij Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is direct beschikbaar. Bij BP wordt deze benzine Super Green genoemd.
E85 in Frankrijk is een brandstofmix van 85% ethanol en 15% benzine. Het is goedkoper en milieuvriendelijker, maar alleen geschikt voor FlexFuel-auto's of voertuigen die speciaal zijn omgebouwd.
E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland, maar Euro 95 is nog steeds goed beschikbaar. E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd.
Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).