Het kan iedereen overkomen, je krijgt een lekke band met je occasion. Misschien kom je erachter wanneer je weg wilt rijden maar misschien gebeurt het ook wel tijdens het rijden.
In dit blogartikel vertellen we je wat je moet doen bij een lekke band en welke oplossingen er zijn, dus lees snel verder!
Een lekke band kan verschillende oorzaken hebben. De meest logische en meest voorkomende oorzaak is een scherp voorwerp dat op de weg ligt en waar je met je auto overheen rijdt. Denk hierbij aan een stuk glas, een spijker of schroef, of een scherp steentje.
Wanneer je met je auto op een hoge snelheid over zo’n scherp voorwerp heen rijdt kan je band lek raken, of zelfs klappen, we spreken dan van een klapband.
Een andere oorzaak van een lekke band kan een te lage of te hoge bandenspanning zijn. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de band sneller slijt en dus makkelijker lek kan gaan.
Om ongelukken te voorkomen is het belangrijk dat je op een goede manier reageert wanneer je een lekke band krijgt, zeker wanneer je op de snelweg rijdt. De kans is groot dat je minder controle over de auto hebt en mogelijk stuurproblemen krijgt.
Het is belangrijk dat je niet vol op de rem gaat staan, zo voorkom je dat je helemaal de controle over het voertuig verliest.
Probeer in plaats daarvan nog licht gas te blijven geven en de auto richting een veilige plek, bijvoorbeeld de vluchtstrook, te sturen.
Let er wel op dat je extra schade aan de band kan toebrengen wanneer je er mee doorrijdt, maar in sommige situaties kan je niet anders. Wanneer je minder dan 50 km/u rijdt kan je beginnen met remmen om ervoor te zorgen dat je veilig tot stilstand komt.
In sommige gevallen is het mogelijk om een lekke band (tijdelijk) te repareren. Zoals bijvoorbeeld met deze bandenreparatie set. Met deze set kan je een lekke band repareren met een gat tot wel 6 mm.
Met de set dicht je het gat in de band en kan je deze opnieuw oppompen. De vloeistof uit de reparatie set is later gemakkelijk te verwijderen en beschadigt de binnenkant van de band niet, ideaal dus als je een snelle oplossing nodig hebt.
Wanneer je een reservewiel in je auto hebt liggen kan je de lekke band ook zelf vervangen. Je hebt dan ook gereedschap nodig om de wielbouten los te draaien en een krik om de auto mee van de grond te halen, anders wordt het een lastig verhaal.
Mocht je over deze voorwerpen beschikken dan kun je volgende stappen aanhouden voor het vervangen van je lekke band.
Stap 1.
Zet je auto op de handrem en in een van de versnellingen. Zo kan de auto niet bewegen tijdens het vervangen van de band.
Stap 2.
Draai de wielbouten alvast een beetje los
Stap 3.
Zorg ervoor dat de auto recht en op een vlakke grond staat
Stap 4.
Krik de auto omhoog met behulp van de krik
Stap 5.
Draai de wielbouten verder los en haal het wiel van de auto
Stap 6.
Bevestig het reservewiel en draai de wielmoeren weer vast
Stap 7.
Verwijder de krik en draai de wielbouten nog 1x goed aan. Het vervangen wiel kan je op de plek van het reservewiel leggen.
Het reservewiel is een noodoplossing en het is niet de bedoeling dat je hier honderden kilometers mee gaat rijden. Ook wordt het niet aangeraden om harder dan 80 km/u te rijden met een reservewiel.
Laat voor de zekerheid een garage nakijken of je het reservewiel goed bevestigd hebt en maak zo snel mogelijk een afspraak om een nieuwe band onder je auto te zetten.
Bij Vaartland.nl controleren we alle auto's op meerdere optische en technische punten. Zo controleren we ook per band of deze nog goed zijn.
Mocht dat niet het geval zijn dan vervangen we deze uiteraard gelijk. Zo hoef jij je daar geen zorgen over te maken.
Tag: