Een Climate Control, klimate airco of Climatronic is een automatische airco installatie, waarbij de berijders de temperatuur kan instellen en de installatie onafhankelijk van de buitentemperatuur en andere factoren, de dan ingestelde temperatuur vast houdt.
Een regelunit regelt de automatische regeling die verantwoordelijk is voor temperatuur en dat natuurlijk de druksensoren de benodigde informatie ontvangt om dit om te zetten om het interieur de ingestelde temperatuur vast te laten houden.
Dit hangt natuurlijk wel af, hoe realistisch je dit instelt.
Zie hier occasions met climate control!
Wanneer het buiten 28 graden is en je rijdt met je ramen open, moet je niet verwachten dat het binnen in de auto de temperatuur naar 10 graden kan worden gebracht.
Dit werkt ook omgekeerd, Climate Control werkt niet alleen wanneer de auto moet worden verkoeld, maar kan ook verwarmen mits dit ingesteld wordt/staat. In de video hieronder leggen we je meer uit over Climate control auto.
In deze blog vertellen we je wat climate control is en hoe het werkt.
Climate Control of een automatische airco werkt met temperatuursensoren en elektrische pneumatisch bediende kleppen en stelmotoren welke de luchtstroom regelen, dit staat logische wijs in contrast met de handbediende airco.
Er zijn ook varianten waarbij het via regelbare kantelplaat compressoren de druk wordt geregeld. Dit wordt wel via een regelkast aangestuurd.
Airconditioning is het handmatig regelen van de temperatuur van de lucht die in jouw auto wordt geblazen, evenals de snelheid van de betreffende ventilator. Dit hebben de meeste (oudere) auto’s.
Je schakelt de airconditioning handmatig en selecteert de gewenste temperatuur en ventilator-snelheid. Meestal hebben passagiers eigen bedienings-elementen om eventueel hun eigen stukje airconditioning te regelen. Denk aan ventilatorsnelheid en richting, werking in twee zones.
Climate Control is heel anders. Dit is een stuk geavanceerder en bovendien een geautomatiseerd systeem. Dit betekend dat je niets handmatig hoeft te besturen, alles wordt automatisch voor je gedaan.(computer kun je handmatig negeren)
Deze systemen komen meer voor in high-end uitvoeringen/auto’s. Maar ze raken ook meer in trek op lager gelegen voertuigen.
Al met al zijn deze twee systemen er om de temperatuur binnen in de auto op een gewenste temperatuur te krijgen.
Vervolgens regelt de computer van de auto de rest, dus welke buitentemperatuur er naar binnen wordt geblazen en de ventilator snelheid om de juiste temperatuur te krijgen in de auto, lekker makkelijk en ook nog eens comfortabel.
Zie hier occasions met climate control!
Op de markt heb je hedendaags ook ander degelijke systemen, die werken net iets anders. Dit hangt natuurlijk van de automaker of automerk. Het model of uitvoering kan hierbij ook nog een rol spelen.
Climate Control is een systeem dat routineonderhoud nodig heeft voor betere seizoenprestaties en werking. Het Climate Control systeem van een voertuig bestaat uit meerdere, kleinere systemen die samenwerken om een comfortabele cabineomgeving te creëren.
Climate Control kan de interne temperatuur van een voertuig beïnvloeden en reguleren.
Hoewel de Climate Control voornamelijk wordt gebruikt om het comfortniveau van zowel bestuurders als passagiers te verbeteren, zijn er in de loop van het jaar momenten waarop het handhaven van de ideale interne temperatuur meer dan een kwestie van comfort wordt.
In zware weersomstandigheden kan het handhaven van het juiste interne klimaat daadwerkelijk bijdragen aan de veiligheid van auto's.
Daarom is het belangrijk dat je bij de eerste tekenen van problemen reparaties uitvoert, zo blijft jouw auto veilig en blijft Climate Control naar behoren werken.
Via de analoge schakelaars kun je de naar rode en blauwe kleuren kijken en aflezen op welke standen ze staan. Tegenwoordig lijkt het instellen met Climate Control in jouw auto meer op het gebruik van een app op jouw telefoon, dan zomaar een knopje indrukken. Wij leggen dit graag uit.
De meeste auto's hebben tegenwoordig deze modus en een digitale temperatuurinstelling, waardoor het oude blauw-naar-rood lampje van temperatuur van de schuifhendels wordt vermeden.
De Climate Control van vandaag is gekoppeld aan een cabinetemperatuursensor en een hele reeks servo's en vacuümmotoren die alle klimaatopties aanpassen om de gewenste temperatuur te handhaven met een lage luchtvochtigheid en de ventilator snelheid en het geluid ervan te beperken.
Als je ervoor kiest om de automatische modus niet te gebruiken, kun je nog steeds de temperatuur instellen en dat roept een bepaalde luchttemperatuur op, gemengd uit een combinatie van frisse lucht, warme lucht uit de verwarmingskern en koele lucht uit de A / C-verdamper.
Dit zijn de verschillende niveaus of registers in uw auto.
Ontdooiingsopeningen, instrumentenpaneelopeningen en vloeropeningen zijn de gebruikelijke opties waaruit je kunt kiezen, afhankelijk wat jij plezierig vindt. Dus warme of koude lucht en of jouw voorruit beslagen is of niet.
Als je eenmaal de temperatuur en richting van de luchtstroom hebt bepaald, moet je beslissen hoe hard je het wilt voelen.
Ventilatorsnelheid regelt dat. Bij sommige modellen zal er ook een subselectie van de ventilator zijn die de luchtstroom zachter kan maken en die toch het hoge volume van een hoge ventilatorsnelheid bereikt.
Hierdoor blijft de lucht in uw auto circuleren zodat er minder uit de cabine wordt afgevoerd. Handig wanneer je een auto snel wilt laten afkoelen, omdat deze al gekoelde lucht blijft afkoelen.
Ook goed als je door “een stinkomgeving” rijdt, maar weet dat je naar recirc-modus moet gaan, voordat je een nare geur in de auto hebt, anders houdt recirc hem gewoon langer vast. Let op: dat Max A / C ook een gerecirculeerde luchtstroom aanroept.
Wij hebben veel modellen met Climate Control in de voorraad, wij helpen jou graag verder in jouw zoektocht naar een auto met Climate Control!
Tag: