ESP, oftewel electronic stability program, is een belangrijk systeem in je auto dat helpt om ongelukken te voorkomen. Het zorgt ervoor dat als je dreigt de grip te verliezen, de occasion op de weg blijft.
Lees nu verder om meer te weten te komen over het ESP-systeem.
Het eerste Electronic Stability Program kwam in 1995 op de markt. Het is bedacht door een Nederlander en ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Mercedes.
Mercedes gebruikte het ESP systeem alleen in de duurste varianten van het merk. Dit veranderde in 1997 nadat een Mercedes A-klasse in Zweden omsloeg tijdens De Elandtest.
Dit is een test waarin auto’s snel moeten uitwijken voor een denkbeeldige eland. Mercedes is hierna direct gestart met het standaard monteren van een ESP-systeem in hun auto’s.
Alle auto’s van Mercedes die na 1999 zijn gebouwd, zijn nu voorzien van dit systeem. De Mercedes-Benz S 600 was de eerste auto met dit systeem.
De gehele auto industrie passen hedendaags ESP standaard toe bij nieuwe modellen. Sinds november 2014 is het namelijk voor nieuwe voertuigen verplicht om over een ESP-systeem te beschikken. Zonder dit systeem mogen zij niet op de openbare weg. Wanneer zij binnen de EU een typegoedkeuring aan willen vragen.
Het Electronic Stability Program (ESP) is een slim veiligheidssysteem dat helpt je auto op de weg te houden, vooral in situaties waarin je grip dreigt te verliezen, zoals in bochten of op gladde wegen.
ESP grijpt automatisch in door te remmen op de juiste wielen of het motorkoppel te verminderen. Dit maakt het rijden veiliger en zorgt ervoor dat je meer controle houdt, zelfs in noodsituaties.
Het ESP-systeem beschikt over sensoren op elk wiel. Deze sensoren meten 25 keer per seconde of de richting van de auto klopt. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor iets op de weg.
Wanneer de richting van de auto niet hetzelfde is dan het stuur, herstelt het ESP-systeem dit. Het ESP-systeem remt de afzonderlijke wielen af zodat de auto weer de juiste richting opgaat.
Een auto met een ESP-systeem beschikt automatisch ook over een ABS-systeem en een ASR-systeem.
ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem. Dit zorgt ervoor dat de autobanden niet blokkeren wanneer je bijvoorbeeld hard moet remmen.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken.
Als het ESP-lampje blijft branden, controleer of het systeem is uitgeschakeld. Zo niet, laat de auto nakijken door een monteur, want het kan wijzen op een probleem met de stabiliteit.
Het ESP-systeem zorgt er dus voor dat de auto de gewenste richting op gaat en niet zomaar om zijn as gaat draaien. Uit onderzoek is gebleken dat door de invoering van het ESP-systeem, het aantal ongelukken is afgenomen.
Experts noemen de technologie als de belangrijkste bijdrage aan de veiligheid sinds de airbag en de autogordel. Uit onderzoek is gebleken dat 40% van alle verkeersongevallen met een dodelijke afloop wordt veroorzaak door slippen.
Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat ESP het risico op slippen met 80% kan verminderen.
Volgens een studie van de Universiteit Keulen in Duitsland zou de standaard invoering van een ESP-systeem kunnen helpen. Als het in alle auto’s verplicht wordt, gaat het aantal fatale ongelukken in Europa dalen.
Er zullen dan 4.000 minder doden per jaar zijn door verkeersongelukken. Daarnaast worden er ook nog eens 100.000 gewonden per jaar voorkomen dankzij deze technologie.
Mercedes, die het ESP-systeem in alle modellen heeft ingevoerd, geeft aan dat het aantal ongelukken met 29% is gedaald. Je kan dus zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in auto's rijden veiliger maakt.
Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen, rijden er nu nog veel auto’s rond zonder dit systeem.
Sommige mensen zeggen over het ESP-systeem dat bestuurders roekelozer gaan rijden omdat ze zich veiliger voelen. Echter is deze kritiek nooit bewezen. Ongevallenstudies hebben namelijk aangetoond dat het aantal ongevallen door ESP verminderd is. Ook hebben ze aangetoond dat er geen verhoging is van andere type ongevallen.
Bovendien merken bestuurders van een auto niet wanneer het ESP-systeem in werking treedt. Er kan dus gesteld worden dat het Electronic Stability Program alleen maar voordelen heeft.
Net als bij andere elektronische voertuigsystemen zijn er verschillende benamingen voor het ESP-systeem. De verschillende benamingen staan hieronder in een rijtje voor de duidelijkheid. Achter de benaming staat welke grote autofabrikanten deze naam gebruiken.
ESP, Electronic Stability Program: Volkswagen, Opel, Peugeot en Mercedes (electronic stability control esc, esc systems)
DSTC, Dynamic Stability en Traction Control: Volvo (dynamic stability control dsc)
VSC, Vehicle Stability Control: Toyota (stability control systems)
DSC, Dynamic Stability Control: Land Rover en BMW
VSA, Vehicle Stability Assist: Honda (anti lock braking system abs)