Tegenwoordig zitten er een hoop veiligheidssystemen op occasions, waaronder de dodehoeksensor die ook wel side assist of dodehoekdetectie wordt genoemd.
Maar hoe werkt deze functie eigenlijk? Wat zijn de voordelen? En waar moet je voor op letten met de dodehoek sensor?
Op zoek naar je droomauto? Klik hier en vind de ideale occasion die bij jou past!
De dodehoeksensor gebruikt radarsensoren die achterop de auto zijn gemonteerd. Radar staat voor 'Radio Detection and Ranging', oftewel radiodetectie en afstandsmeting.
Deze sensoren zenden elektromagnetische golven uit die, bij botsing met een object, als echo’s terugkeren en door het systeem worden geanalyseerd. Zo wordt de afstand en snelheid bepaald.
Vanaf 30 km/u meten de sensoren of een object of voertuig aan de zijkant van de auto zich bevindt. De sensoren registreren tot 50 meter naar achteren en 3,6 meter zijwaarts.
Bij gevaar om van rijbaan te wisselen, ontvang je een melding in de buitenspiegel, zichtbaar als een oranje licht of een icon. Zet je de richtingaanwijzer aan, dan knippert het signaal fel om je te waarschuwen voor het grote gevaar van wisselen.
Een dodehoekspiegel is een extra spiegel op een auto die helpt om de dode hoek, het gebied naast en achter de auto dat je niet goed kunt zien, beter zichtbaar te maken.
Hierdoor kun je andere weggebruikers, zoals auto's en fietsers, beter zien en voorkom je ongelukken. Deze spiegel zit vaak aan de zijkant van de auto, naast de gewone buitenspiegels.
Op de foto hierboven zie je een dodehoekspiegel, en op de foto hieronder is het dodehoekdetectiesysteem zichtbaar.
De dodehoek sensor biedt u extra veiligheid bij het invoegen naar een andere rijbaan. Het komt namelijk wel eens voor dat er bij het kijken over de schouder een auto niet duidelijk te zien is omdat deze zich in ‘de blind spot’ bevindt. Met dit systeem is er nog een extra zekerheid om te bevestigen dat het inderdaad veilig is om in te voegen.
Om te voorkomen dat het licht signaal hinder zal veroorzaken is het in veel van de gevallen ook mogelijk om de intensiteit van het licht te regelen en deze naar persoonlijke voorkeur af te stellen.
Bij het rijden met een aanhanger zal het radarsysteem zich automatisch uitschakelen als er een verbinding wordt gemaakt met de van fabriek af gemonteerde aanhangercontactdoos. Wanneer de stekker wordt losgekoppeld zal het systeem ook gelijk weer werken.
Het rijden met een auto die is uitgerust met een dode hoek sensor went erg snel. Het is een fijne gadget die ervoor zorgt dat je minder snel een achteropkomende auto over het hoofd zal zien en wanneer je vervolgens in een auto rijdt zonder dode hoek sensor zal je deze ook zeker gaan missen.
Een blind spot is een dode hoek rondom een voertuig die niet zichtbaar is via de zij- of achteruitkijkspiegels.
Het is natuurlijk erg handig en het werkt in de praktijk ook erg fijn maar toch zijn er mensen die er anders over denken. De American Automobile Association is namelijk van mening dat de dode hoek sensor niet snel genoeg werkt en dit tot ernstige ongelukken kan lijden. De dodehoeksensor moet natuurlijk als extra veiligheid gebruikt worden en dit betekent dat je altijd nog de normale handelingen moet verrichten voor het invoegen naar een andere baan.
Het radarsysteem werkt niet op het moment dat er een aanhanger achter de auto hangt, wel wordt het systeem automatisch uitgeschakeld wanneer je een aanhanger achter de auto hangt.
Wij raden je aan om nooit blind te vertrouwen op de extra veiligheidsassistenten en zelf ook altijd nog even goed over je schouder te kijken om te zien of er iets in je dode hoek zit!
Tag: