Het Lane Departure Warning System, is een systeem dat de bestuurder van de auto waarschuwt wanneer de auto onbedoeld van de rijbaan afwijkt of zelfs helemaal op de verkeerde weghelft terecht komt. Hoe het Lane Departure Warning Sytem precies werkt, waarom het is ontworpen en wat de voor- en nadelen zijn leggen we je uit in deze blog.
De technologie van het Lane Departure Warning System maakt gebruik van camera’s en software die constant de weg en haar markeringen “lezen”. Wanneer de auto de rijbaan dreigt te verlaten zonder dat de bestuurder van de auto richting aangeeft, wordt de bestuurder van de auto gewaarschuwd. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Zo kan het systeem visuele- en geluidssignalen afgeven maar ook trillingen via de stoel of het stuur. Op deze manier wordt de bestuurder van de auto dus gewaarschuwd en kan hij of zij het voertuig weer binnen de wegmarkeringen krijgen en zo een mogelijk ongeluk voorkomen.
Eén van de meest voorkomende oorzaken voor ongelukken zijn auto’s die zonder richtingssignaal van hun rijbaan afwijken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan de bestuurder van de auto de auto niet onder controle hebben, moe zijn, of met zijn gedachten ergens anders zitten waardoor de auto van zijn rijbaan af dreigt te raken. Met behulp van het Lane Departure Warning System wordt de bestuurder van de auto dus gewaarschuwd en kunnen gevaarlijke situaties worden voorkomen. Geschat wordt dat het Lane Departure Warning System tot wel 50% van alle frontale botsingen kan voorkomen.
Waar het Lane Departure Warning System erop vertrouwt dat de bestuurder van de auto de auto weer terug op de rijbaan krijgt gaat Lane Assist een stapje verder. Lane Assist stuurt de auto pro actief terug de goede rijbaan op wanneer de auto de rijbaan dreigt te verlaten zonder richting aan te geven. Het Lane Assist systeem remt geleidelijk één of meerdere wielen van de auto af om deze weer terug op de rijbaan te krijgen. Bij auto’s met een elektrisch stuursysteem kan Lane Assist zelf het stuurwiel bedienen om de auto zo weer terug op de juiste rijstrook te krijgen. Het is echter niet de bedoeling dat je de auto niet meer zelf bestuurd. Veel systemen schakelen zichzelf uit wanneer het merkt dat de bestuurder de auto niet meer actief bestuurd.
De meeste Lane Departure Warning systemen beginnen pas te werken wanneer de auto harder rijdt dan 70 kilometer per uur. Dit is gedaan omdat er bijvoorbeeld in de bebouwde kom of een parkeerplaats heel veel wegmarkeringen aanwezig zijn waardoor het systeem in de war kan raken. Verder geeft het systeem dus een signaal wanneer je de rijstrook zonder knipperlicht dreigt te verlaten. Maar dus ook wanneer je vergeet je knipperlicht vergeet aan te doen en de rijstrook dus wel degelijk wilt verlaten. Dit zou als irritant ervaren kunnen worden. Verder heeft het Lane Departure Warning System duidelijke wegmarkeringen nodig om de bestuurder te kunnen waarschuwen wanneer het mis dreigt te gaan. Zijn de wegmarkeringen vervaagd of niet duidelijk zichtbaar door bijvoorbeeld sneeuw, dan werkt het systeem niet. Een ander nadeel aan het Lane Departure Warning System is dat wanneer je op een weg rijdt met aan beide kanten van de weg een fietspad waar je bij een tegenligger op moet rijden. Het systeem je gaat waarschuwen en bij Lane assist zelfs weer terug naar het midden van de weg gestuurd wordt. Al met al maken het Lane Departure Warning System en Lane Assist het rijden op de weg een stuk veiliger. Helaas werken deze systemen alleen goed als de omstandigheden op de weg optimaal zijn.
Tag: