In Nederland moeten kinderen tot 1,35 meter lang in je occasion worden vervoerd in een goedgekeurd kinderzitje.
Zo'n autostoeltje kan alleen optimale bescherming bieden als het kind goed in het zitje past.
Om dit mogelijk te maken, worden autostoelen geclassificeerd op lichaamslengte of lichaamsgewicht, afhankelijk van de goedkeuring die ze hebben.
Bekijk hier onze stationwagens
Alle autostoeltjes met een i-Size goedkeuring (EXE-R129) zijn verdeeld in groepen, deze groepen worden gemaakt op basis van lichaamslengte.
Het is aan de fabrikant zelf welke eisen zei meegeven aan de minimale en maximale lichaamslengte waarvoor het zitje geschikt is. Zo is bijvoorbeeld het ene stoeltje van je occasion geschikt voor kinderen van 61 cm tot 105cm.
Terwijl een ander kinderzitje van je occasion weer geschikt kan zijn voor kinderen van 67 cm tot 105 cm. Je kunt dit gewoon terug vinden op het kinderzitje zelf.
Met de kinderzitjes van I-Size moeten kinderen tot een leeftijd van 15 maanden altijd tegen de rijrichting in worden vervoerd.
De regelgeving betreft i-Size kinderzitjes voorziet nog niet in autostoeltjes voor de “grotere” kinderen. Er is ook nog een iets ouder goedkeuringsnorm. Dat is de ECE-R44 norm.
De kinderzitjes met het ECE-R44 label zijn onderverdeeld in 5 groepen. Deze groepen zijn ingericht op minimaal en maximaal gewicht.
De groepen worden aangeduid als groep 0, 0+, I, II en groep III.
Autostoeltjes kunnen ook voor meerdere groepen in aanmerking komen. Voor de keuze van een kinderzitje moet je echt op gewicht letten, dat is het allerbelangrijkste.
Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat een kind niet qua gewicht maar door lengte een autostoeltje is ontgroeid.
Dan moet je ook naar een nieuw kinderzitje op zoek. Veiligheid staat uiteraard op nummer 1.
• Groep 0 stoeltjes zijn bijna niet meer te koop en zijn vervangen door de grotere groep 0+ stoeltjes.
Wel zijn er enkele (reis)wiegjes op de markt met een groep 0 goedkeuring. Deze kunnen eventueel worden gebruikt als pasgeborenen uit gezondheidsredenen liggend vervoerd moeten worden.
• Groep 0+ stoeltjes zijn voor de allerkleinsten en worden tegen de rijrichting in gemonteerd om de juiste steun te bieden aan het hoofdje en nek bij een eventuele frontale botsing.
Let op dat je pas overstapt als je kind over het gewicht van 13 kg is heen gegroeid of als het hoofdje buiten het kinderzitje steekt.
• Losse stoeltjes worden meestal met de autogordel bevestigd. Nieuwe trend zijn stoeltjes met een basisonderstel dat met Isofix of autogordel in de auto vastgezet wordt. Het stoeltje kan daarna gemakkelijk op de basis vastgeklikt worden.
• Groep I stoeltjes worden meestal in de rijrichting gemonteerd met autogordel of Isofix. Let hierbij op dat het kinderzitje zo strak en vast mogelijk wordt gezet/gemonteerd.
• De stoeltjes zijn uitgerust met een eigen gordelsysteem of met een zogenaamd vanglichaam. Voor de veiligheid moeten zowel gordelsysteem als vanglichaam goed stevig en vast rondom het lichaampje zitten.
• Sommige groep I stoeltjes worden tegen de rijrichting in gemonteerd. Door de goede ondersteuning zijn de belastingen op hoofd en nek in de frontale botsing lager.
• Groep II en III worden vaak samengevoegd in één stoeltje de zogenaamde zit-verhoger, die al dan niet met een rugleuning wordt aangeboden. Het kind wordt in dit stoeltje met de 3-punts autogordel vastgezet.
• De rugleuning is heel belangrijk omdat deze vaak zijdelingse bescherming biedt voor hoofd en romp. En het is voorzien van een gordelgeleider die de schoudergordel goed op het lichaam drukt. Gebruik van een zit-verhoger zonder rugleuning raden we om deze reden af, dat is gevaarlijk.Er zijn nog meerdere combinaties tussen groepen. De volgende combinaties komen ook vaak voor:
- 0 & I
- 0+ & I
- I & II & III
Op de tweedehands markt zijn voldoende modellen waar je 3 kinderzitje auto achterin kunt monteren. Welke auto biedt voldoende ruimte op de achterbank voor 3 kinderzitjes?
Merk en Model | Aantal plekken voor Kinderzitjes | Sterke Punten | Zwakke Punten | Liters bagageruimte |
Alfa Romeo Giullietta | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de achterbank. | De Gordels achterin de auto zijn kort. |
350 |
Audi A4 Avant | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderzitje achter. | Geen bevestigingspunt voor top tether. Gordels achterin relatief kort. |
490 |
BMW 3-serie Sedan | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Isofix en top tether makkelijk bereikbaar |
De Gordels achterin de auto zijn kort. | 480 |
BMW 3-serie Touring | 3 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. | Gordels achterin relatief kort. Middelste zit niet geschikt voor monteren kinderzitje. |
460 |
Chevrolet Cruze | 4 |
Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Niet alle kinderzitjes zijn geschikt voor de passagiersstoel. | 413 |
Citroën Berlingo | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
De Gordels achterin de auto zijn te kort. | 675 |
Citroën C3 Picasso | 3 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. |
De Gordels achterin de auto zijn te kort. | 500 |
Citroën C8 | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Geen bevestiging voor Top Tether. | 830 |
Ford Focus | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Gordels achterin relatief kort. | 363 |
Ford C-Max | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Voor Isofix moet je langs de dealer. | 460 |
Ford Grand C-Max | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Schuifdeuren vergemakkelijken het plaatsen van de zitjes en de kinderen. |
Gordels achterin zijn relatief kort. | 475 |
Ford Mondeo Wagon | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | De Gordels achterin de auto zijn te kort. |
554 |
Honda Jazz | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | Isofix slecht bereikbaar. Midden achter alleen geschikt voor Honda kinderzitje. |
337 |
Honda Civic | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | Isofix slecht bereikbaar. Midden achter alleen geschikt voor Honda kinderzitje. |
470 |
Honda i30 Wagon | 4 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. | Bevestigingspunten voor top tether beperken kofferruimte. Lang en verwarrende tekst in instructieboekje. |
528 |
Honda i40 Wagon | 3 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. | De Gordels achterin de auto zijn te kort. Bevestigingspunten voor top tether beperken kofferruimte. Lang en verwarrende tekst in instructieboekje. |
553 |
Mazda 5 | 6 |
Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
- | 892 |
Mazda CX-5 | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | De Gordels achterin de auto zijn te kort. |
463 |
Nissan Qashqai | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | De Gordels achterin de auto zijn te kort. Langs de dealer voor top tether. |
410 |
Opel Astra | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | - | 370 |
Opel Ampera | 3 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. | Gordels achterin te kort. Volgens instructieboekje niet mogelijk om kinderzitje op de passagiersstoel te plaatsen. |
300 |
Opel Insignia | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Gordels achterin relatief kort. |
500 |
Opel Meriva | 4 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. Schuifdeuren vergemakkelijken het plaatsen van de zitjes en de kinderen. |
Gordels achterin relatief kort. | 400 |
Opel Zafira 7 personen | 5 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Derde zitrij is standaard |
Er kunnen alleen kinderzitjes van Opel op de passagiersstoel worden gemonteerd. | 505 (als alle 7 personen erin zitten) anders 645 |
Opel Zafira Tourer | 5 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. Derde zitrij tegen meerprijs leverbaar. Isofix bevestigingspunten makkelijk bereikbaar. |
De Gordels achterin de auto zijn te kort. | 709 |
Peugeot 508 SW | 3 | Voldoende ruimte voor 2 kinderen op de tweede zitrij. |
Montage van kinderzitjes op middelste zitting verboden. | 560 |
Peugeot 5008 | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Derde zitrij tegen meerprijs leverbaar. |
Gordels achterin relatief kort. Instructieboekje verwarrend. |
697 |
Renault Kangoo | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Schuifdeuren vergemakkelijken het plaatsen van de zitjes en de kinderen. |
Passagiersstoel alleen onder voorwaarden geschikt voor kinderen. | 660 |
Renault Megane | 3 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. | Montage van kinderzitjes op middelste zitting is niet toegestaan. Passagiersstoel alleen onder voorwaarden geschikt voor kinderen. |
405 |
Skoda Octavia Combi | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Geen bevestigingspunten voor top tether | 605 |
Skoda Superb Combi | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
- | 633 |
Toyota Auris | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
- | 345 |
Toyota Verso | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. Derde zitrij is tegen meerprijs leverbaar. |
De Gordels achterin de auto zijn te kort. | 440 |
Volkswagen Golf VI | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
Bevestigingspunten voor top tether beperken de kofferruimte | 350 |
Volkswagen Passat Variant | 4 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
- | 603 |
Volkswagen Touran | 6 | Voldoende ruimte voor 3 kinderen op de tweede zitrij. |
- | 695 |
Volvo V40 | 4 | Drie kinderen kunnen op de tweede zitrij vervoerd worden. De derde zitrij is tegen een meerprijs verkrijgbaar. | Volgens het instructieboekje van de auto kan er midden achterin geen zitje gemonteerd worden. | 335 |
Tag: