Wanneer je jouw droomoccasion niet in Nederland kan vinden, of een soortgelijke auto is een stuk goedkoper in Duitsland.
Dan kan het interessant zijn om een importauto uit Duitsland te importeren. Hoe dit werkt en waar je op moet letten leggen we je uit in dit blogartikel.
Via autosites zoals mobile.de en autoscout24.nl kan je op zoek naar een auto in het buitenland. Met behulp van deze websites en de beschikbare filteropties vind je vaak al snel de auto die je zoekt.
Maar voordat je begint met een auto uit Duitsland importeren wil je deze natuurlijk eerst zien en, niet te vergeten, proefrijden. Hiervoor moet je contact opnemen met de verkoper via de telefoon of via de mail.
Enige kennis van de Duitse taal is hierbij een voordeel.
Ben je van plan om een auto uit Duitsland te importeren, of uit een ander land, voor het financiële voordeel? Let er dan goed op dat je onder de streep wel echt goedkoper uit bent.
Een auto in het buitenland kan dan wel een stuk goedkoper zijn dan hier in Nederland maar aan het importeren van een auto zijn kosten verbonden. Voor een geïmporteerde auto van rond de € 6.500 euro ben je nog € 85 euro kwijt voor de verzekering.
Daarnaast moest je een RDW-keuring uit laten voeren van ongeveer € 100 euro. Ook moet je een Nederlandse kentekenplaat bestellen van ongeveer € 55 euro. Verder moet je nog de verschuldigde BPM betalen, in dit geval is dat zo’n € 360 euro.
Voor een auto van € 6.500 ben je al € 600 euro kwijt aan bijkomende kosten. Hier komen nog kosten bij voor het reizen naar en van de verkopende partij (benzine, openbaar vervoer of vliegtickets). En misschien moet je zelfs nog een nacht overnachten.
De prijzen kunnen verschillen. Check voor het kopen van een occasion in het buitenland altijd de prijzen zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Verder moet je nagaan of de prijs niet te mooi om waar te zijn lijkt. Het is algemeen bekend dat auto’s in Duitsland een stuk goedkoper zijn dan in Nederland.
Maar als de betreffende auto ook nog eens een stuk goedkoper is dan vergelijkbare uitvoeringen in de buitenlandse markt, wees dan op je hoede. Je kan geluk hebben, maar wanneer een prijs voor een auto te mooi om waard te zijn lijkt, dan is dat het vaak ook.
Koop daarom bij voorkeur je auto altijd bij een merkdealer wanneer je een auto uit het buitenland wilt kopen.
Gaat het je niet om het financiële voordeel? Check dan eerst goed of de auto die je graag wilt echt niet in Nederland is te verkrijgen, dit bespaart je een hoop tijd wat misschien meer waardevol is dan een import auto uit Duitsland.
Als je een auto importeert naar Nederland moet je BPM aangifte doen en in de meeste gevallen ook BPM te betalen. De hoogte van de BPM is zeer afhankelijk van de leeftijd en eventueel de hoogte van de Co2 uitstoot.
Na het transporteren en de RDW keuring dien je vrijwel altijd een BPM aangifte te doen. Ook als de BPM 0,- euro is. Een uitzondering heirop zijn bestelauto’s (grijs kenteken) met een eerste registratie van voor 1 Juli 2005.
Ten eerste is het niet altijd goed te checken wat de historie van een buitenlandse auto is geweest voor je begint aan auto import. Denk hierbij aan het aantal eigenaren en de onderhoudshistorie.
Dit komt omdat er geen NAP rapport beschikbaar is zoals in Nederland. Daarnaast kunnen er taalbarrières zijn die het moeilijk maken om juiste informatie te verkrijgen.
Mocht er na een tijdje wat mis zijn met de geïmporteerde auto, dan kan je een boel gedoe krijgen met de garantie door de afstand tussen jou en de verkoper. Bovendien kunnen de kosten voor het retourneren van de auto hoog oplopen.
Hoe kun je een auto importeren uit Duitsland naar Nederland? Je mag namelijk als Nederlander niet met een auto met Duits kenteken door Nederland rijden.
Je kan via de website van de belastingdienst hier een vrijstelling voor aanvragen, maar dit kost uiteraard weer geld.
Verder loop je het risico bij een Duitse auto importeren dat die Duitse auto uit de advertentie niet overeenkomt met de daadwerkelijke auto waardoor je voor niets een heel eind hebt gereden.
Tenslotte kan het zo zijn dat, wanneer je de auto na enige tijd weer wilt verkopen, de restwaarde een stuk lager ligt dan een auto die wel uit Nederland komt. Let er dus goed op of je wel echt goedkoper uit bent wanneer je een auto uit Duitsland importeert.