Occasions die rijden op diesel zijn voorzien van een roetfilter omdat er bij de verbranding van diesel kleine roetdeeltjes vrij komen die slecht zijn voor de gezondheid.
Een roetfilter is een filter dat deze kleine roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt zodat de uitlaatgassen voldoen aan de eisen die door de EU zijn vastgesteld.
Een roetfilter staat ook wel bekend als een dieselpartikel filter. In deze blog vertellen we je hoe een roetfilter werkt, wat je moet doen als je roetfilter kapot is en of je jouw roetfilter zelf kan vervangen.
Zie hier ook benzine occasions en elektrische occasions!
Een roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van personenauto s en bedrijfswagen die op diesel rijden. Wanneer de auto rijdt, stromen de uitlaatgassen er doorheen.
De roetdeeltjes worden in kleine kamertjes opgevangen zodat ze niet door de auto worden uitgestoten.
Het vervangen van een roetfilter is iets wat door een specialist gedaan moet worden. Laat dit dus door de dealer of een garage doen.
Je kan het vervangen van je filter voorkomen door dus lange ritten te rijden. Weet je van tevoren dat je vooral veel in de stad rijdt met je auto dan is het misschien beter om voor een auto te kiezen die niet op diesel rijdt maar op bijvoorbeeld benzine.
Rij je wel veel op de snelweg dan heeft je auto voldoende tijd om het roet in het filter te verbranden en kan hij heel erg lang meegaan.
Na een tijdje raken de kamertjes vol. Dankzij een drukverschilsensor meet de auto wanneer de kamertjes vol zitten.
Als dit het geval is, zorgt de auto ervoor dat temperatuur van de uitlaatgassen flink wordt opgevoerd. Deze hoge temperatuur die wel op kan lopen tot 600 graden zorgt ervoor dat de roetdeeltjes verbranden en veranderen in as.
Het as is klein genoeg om vervolgens via de uitlaat naar buiten te komen. Het filter is dan weer leeg en kan weer nieuwe roetdeeltjes opslaan. Dit proces wordt regenereren roetfilter genoemd.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden.
Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto’s hebben een beetje extra hulp nodig.
U kunt aan een aantal dingen herkennen dat het roetfilter verstopt is. Het meest duidelijke teken is wanneer het roetfilter storingslampje gaat branden.
Dit betekent veelal dat het roetfilter verstopt is. Echter, het kan ook duiden op een elektronisch probleem.
Je kunt dit professioneel laten reinigen bij een gespecialiseerd bedrijf. De prijs hiervan ligt al gauw rond de €500,-. Aanzienlijk goedkoper dan het roetfilter vervangen, maar nog steeds flink.
Een andere optie is om het zelf te reinigen met een additief. Deze voeg je bij een volle tank brandstof en helpt bij het verbranden van roet in het roetfilter.
Het hiervoor beschreven proces werkt het beste wanneer een auto een langere tijd op hoge snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de snelweg.
Wanneer het roetfilter vol is wordt er een klein beetje extra brandstof in de motorcilinder gespoten om die hoge temperatuur te creëren en de roet te verbranden. Dit wordt het regeneratieproces genoemd.
Dit proces verloopt dus ideaal wanneer de auto voor langere tijd op de snelweg rijdt. De auto kan dan een hoge temperatuur bereiken en heeft vervolgens voldoende tijd om het roet te verbranden.
Wanneer je alleen maar korte ritjes rijdt kan de nodige temperatuur niet of te kort behaald worden waardoor er meer roet in het filter komt dan dat er verbrand wordt.
Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het roetfilter verstopt raakt. Wanneer dit het geval is gaat het roetfilter lampje branden op het dashboard.
Wanneer het roetfilter van je auto verstopt raakt daalt het vermogen van de motor en moet deze schoon gemaakt worden of zelfs worden vervangen.
Wanneer het roetfilter verstopt is moet je deze schoon laten maken of zelfs laten vervangen. Dit kan je laten doen bij de dealer of bij een garage. Daar zullen ze eerst kijken of ze het filter schoon kunnen maken.
Lukt dit niet dan moet het filter dus vervangen worden. Een roetfilter schoonmaken of zelfs vervangen is zeker niet goedkoop. Voor het schoonmaken van een roetfilter ben je al gauw ronde de 500 euro kwijt.
Moet het filter helemaal worden vervangen? Dan kunnen de kosten wel oplopen tot rond de 1.000 euro.
Vanaf mei 2018 is een roetfilter verplicht voor dieselauto's. Nieuwe auto's hebben dit standaard, oudere auto's moeten het achteraf inbouwen.
Roetfilters verwijderen tot 95% van het fijnstof uit uitlaatgassen, wat beter is voor milieu en gezondheid.