Wat kost benzine in België?
In Nederland wordt vaak de gemiddelde adviesprijs gegeven. De gegeven benzineprijzen zijn de maximale prijzen waarvoor dit verkocht mag worden bij onze zuiderburen.
De prijzen verschillen vaak per tankstation en gebied, dit geldt vaak ook voor de verschillende brandstoffen.
De benzineprijs in België van vandaag is lager dan in Nederland. Hierdoor tanken veel mensen aan de grensstreek in België of als ze er op vakantie door België rijden.
Maar wat kost een liter benzine in België?
De benzineprijs per liter van Euro 95 (E10) in België is €1,6460
De benzineprijs per liter van Euro 95 (E5) in België is €1,6590
De benzineprijs per liter van Euro 98 (E5) in België is €1,7050
Brandstofprijzen verschillen door het hele land. De benzineprijzen zijn niet altijd hetzelfde in bijvoorbeeld Maasmechelen, Lommel, Maaseik of Essen
Uiteraard zijn er ook voertuigen die op diesel (B7) rijden. De prijs voor diesel is in België hoger dan voor benzine.
De dieselprijs is hieronder te zien:
De dieselprijs in België is €1,7590
Diesel wordt in België ook wel aangegeven als B7.
Er zijn ook voertuigen die op LPG rijden.
LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het bestaat uit een mengsel van Butaan en Propaan.
LPG heeft een veel lagere CO2 uitstoot dan diesel en benzine. Bovendien is LPG ook een stuk goedkoper dan zowel benzine als diesel.
Vaak is de wegenbelasting wel een stuk duurder.
De prijs voor LPG is in België lager dan voor benzine en diesel.
De LPG prijs is hieronder te zien:
De LPG prijs in België is €0,8940
Waarom kost brandstof zoveel? De prijs aan de pomp lijkt willekeurig, maar is precies opgebouwd.
Ongeveer 29,3% gaat naar de basisprijs, bepaald door de kosten van ruwe olie en het raffineren ervan. Deze kosten schommelen door spanningen over heel de wereld.
Verder gaat 12,3% naar marge en distributiekosten, waaronder transport en winstmarges van tankstations. Een klein deel, 0,5%, gaat naar de Apetra-bijdrage voor strategische olievoorraden, zodat België niet zonder brandstof komt te zitten.
Het grootste deel, 40,7%, bestaat uit accijnzen, belastingen om milieubeleid en infrastructuur te financieren.
Daarnaast betaal je 17,3% BTW, die zelfs over de accijnzen wordt berekend. Dit betekent dat meer dan de helft van de prijs naar belastingen en bijdragen gaat.
België heeft een van de hoogste accijnzen in Europa, wat tanken daar duur maakt.
Hoewel je de prijsstructuur niet kunt veranderen, kun je besparen door zuiniger te rijden, alternatieven zoals elektrisch rijden (vergelijk de prijzen met elektriciteit) te overwegen of in buurlanden te tanken ,als dat mogelijk is uiteraard.
Tag: