Vanaf vandaag, 1 mei, kun je jouw occasion lekker verwennen met zomerbenzine of -diesel. Ja, je hoort het goed, zomerbenzine. Tankstations zijn verplicht om vanaf nu zomerbenzine te leveren.
Deze benzine is beter bestemd tegen hogere buiten temperaturen, want er zit minder butaan in deze benzine.
Weet je soms niet of je E5 of E10 moet tanken? Lees dan ook deze blog over E5 en E10 benzine.
Verschil zomerbenzine en winterbenzine
Waarom mengen ze butaan met benzine?
Is je auto zuiniger door de zomer of de zomerbenzine?
Wat merk je eigenlijk van zomerbenzine?
Winterbenzine verschilt per land
Zomer- en winterbenzine verschillen vooral in hun samenstelling en hoe gemakkelijk ze verdampen, aangepast aan de seizoensgebonden temperaturen voor optimale prestaties.
Winterbenzine heeft een hogere vluchtigheid, wat betekent dat het sneller verdampt. Dit helpt de motor beter te starten en goed te werken bij koude temperaturen. Het bevat meer lichte bestanddelen die snel verdampen, wat belangrijk is in de wintermaanden.
Ook heeft winterbenzine een hogere Reid Vapor Pressure (RVP), meestal tussen 13,5 en 15 psi, wat aangeeft hoe gemakkelijk de brandstof verdampt.
Zomerbenzine verdampt minder snel om problemen, zoals dampblokkades, in het brandstofsysteem te voorkomen. Het bevat meer zware bestanddelen die minder snel verdampen, wat helpt de brandstof stabieler te maken bij warme temperaturen.
De RVP van zomerbenzine is lager, meestal tussen 7 en 9 psi, om te voorkomen dat de brandstof te snel verdampt.
Daarnaast zorgt winterbenzine er ook voor dat er meer dampen kunnen ontsnappen, vooral bij koud starten, wat kan leiden tot hogere emissies van koolwaterstoffen.
Zomerbenzine is ontworpen om deze emissies te minimaliseren tijdens warmere maanden, wat helpt om de luchtkwaliteit te verbeteren en de vorming van smog te verminderen.
Deze aanpassingen in de samenstelling van de benzine helpen ervoor te zorgen dat voertuigen efficiënter werken en minder uitstoot produceren, ongeacht de buitentemperatuur.
Zo draagt de seizoensgebonden aanpassing van benzine bij aan een betere motorprestatie en een schonere lucht.
In de zomer verbruik je vaak minder benzine dan in de winter. Dit komt doordat motoren efficiënter werken bij warmere temperaturen, waardoor de brandstof beter verbrandt.
In de winter kost het opstarten van de koude motor meer energie en verbruikt de auto meer brandstof om op bedrijfstemperatuur te komen.
Winterbanden, die zwaarder zijn en meer rolweerstand hebben, kunnen ook bijdragen aan een hoger brandstofverbruik in de winter.
Je auto zou dus zuiniger moeten zijn in de zomer. Het heeft alleen niet zoveel te maken met wat voor brandstof je in je occasion doet, maar met alle dingen die de zomer met zich meebrengt.
In de praktijk spelen dus veel aspecten een rol over hoe hoog het verbruik van je occasion is.
Winterbenzine verschilt in sommige landen vanwege de aanpassing aan koude klimaten. Het heeft een hogere vluchtigheid, waardoor het sneller verdampt en de motor beter start bij lage temperaturen.
Deze seizoensgebonden benzine helpt de efficiëntie en prestaties van voertuigen tijdens koude wintermaanden, in bijvoorbeeld Canada, te optimaliseren.
Tag: