Vanaf 7 juli is het verplicht om nieuwe veiligheidssystemen in nieuwe auto's te hebben in de EU. Enkele systemen zijn al een tijdje in gebruik genomen, maar sommige zullen wellicht nieuw zijn voor je.
In de meeste occasions zullen deze nieuwe systemen nog niet zitten. Wellicht vind je dat nog niet zo erg, want zijn ze allemaal wel zo fijn? Lees het in deze blog.
De irritante piep als je geen gordel om hebt is algemeen wel bekend. Die irritante piep gaat naarmate het langer duurt voordat je de gordel om doet ook steeds harder piepen.
2 bijzondere nieuwe systemen zijn; de eerder besproken 'intelligent speed assistent,' wat een van de systemen is die er uit springt. Als je de maximumsnelheid overschrijdt, dan gaat er een piep af.
Het systeem is uit te schakelen, maar dat moet je, net als het start/stop systeem, elke keer uitschakelen bij het straten van de occasion.
Naast de snelheidsbegrenzer bevat de EU-verordening ook enkele andere opvallende systemen. Het meest omstreden systeem is de Event Data Recorder, een soort zwarte doos die incidentgegevens vastlegt.
Deze recorder bewaart enkele seconden aan data van vóór een ongeval, zoals de positie van het stuur, de snelheid van de auto en of de verlichting aan was.
Hoewel de EDR alleen informatie vastlegt bij een ongeval – namelijk de laatste vijf seconden voor de botsing en 300 milliseconden daarna – en geen gesprekken van inzittenden opslaat, roept dit systeem veel zorgen op over de privacy van de bestuurders.
Alleen nationale autoriteiten en autofabrikanten mogen de opgeslagen gegevens gebruiken voor onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen.
Als je helemaal geen zin hebt in deze nieuwe systemen, zou een occasion een ideale uitweg kunnen zijn.
Tag: