Als je in 2030 een nieuwe auto of een occasion rijdt, zou je per gereden kilometer moeten gaan betalen. Dit zou je betalen in plaats van de wegenbelasting.
Dit plan gaat alleen hoogstwaarschijnlijk niet meer door. Drie van de vier partijen van het nieuwe kabinet zien het namelijk niet meer zitten in dit plan.
Lees in deze blog wat de gevolgen daarvan zijn...
Het oorspronkelijke plan voor rekeningrijden in Nederland, ook wel "betalen naar gebruik" genoemd, houdt in dat automobilisten gaan betalen op basis van het aantal kilometers dat ze jaarlijks rijden in plaats van een vast bedrag via de motorrijtuigenbelasting.
Dit betekent dat de kosten direct gekoppeld worden aan het gebruik van de occasion. Het doel van dit systeem is om de vervuiler te laten betalen, wat zou moeten bijdragen aan een schoner milieu en minder files.
De invoering van rekeningrijden is gepland voor 2030. De overheid zal een vast tarief per kilometer hanteren, onafhankelijk van waar of wanneer de kilometers gereden worden. Dit betekent dat ook kilometers gereden in het buitenland meetellen. De belasting wordt dus berekend op basis van de kilometerstand van de auto, geregistreerd via de RDW.
Er zijn verschillende tariefopties onderzocht, waaronder een tarief dat rekening houdt met het type voertuig, het gewicht, de brandstofsoort en de CO2-uitstoot.
Dit zou moeten zorgen voor een eerlijkere verdeling van de kosten, waarbij zwaardere en meer vervuilende voertuigen meer betalen dan lichtere en schonere occasions.
Het plan heeft echter te maken met uitdagingen zoals de complexiteit van de implementatie, fraudegevoeligheid, en publieke weerstand. Veel mensen zien het als een extra belasting en maken zich zorgen over privacy en de kosten, vooral in gebieden met weinig openbaar vervoer.
Ondanks deze uitdagingen is het plan bedoeld om Nederland in de toekomst duurzamer en efficiënter te maken op het gebied van vervoer
De invoering van rekeningrijden zal negatieve gevolgen hebben voor veel mensen. Vooral voor de mensen die grote stukken moeten rijden, zijn dan in het nadeel.
Iedereen die ver van zijn werk woont en afhankelijk is van een auto, vooral in gebieden met beperkt openbaar vervoer, zal worden geconfronteerd met hogere kosten per gereden kilometer. Dit maakt het reizen naar het werk duurder.
De provincie Flevoland heeft aangegeven dat voor inwoners van grote steden in de provincie met benzine- of dieselauto's het bereik van banen met 10 tot 30 procent kan afnemen vanwege de stijgende reiskosten door rekeningrijden.
Voor andere gemeentes binnen Flevoland kan dit percentage zelfs tussen de 25 en 50 procent liggen.
Dit verschil wordt veroorzaakt doordat bijvoorbeeld Almere en Lelystad beter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, waardoor inwoners daar meer werkopties hebben.
Deze situatie is echter niet uniek voor deze provincie. In elke provincie kunnen mensen die ver van hun werk wonen en afhankelijk zijn van hun auto, te maken krijgen met soortgelijke uitdagingen.
Verhoogde reiskosten door rekeningrijden kunnen overal in Nederland de bereikbaarheid van banen verminderen, vooral in regio's waar het openbaar vervoersnetwerk minder uitgebreid is.
Momenteel betalen benzine- en dieselrijders accijns over hun brandstof. De accijns op diesel en benzine is een groot percentage van van je aan de pomp betaald.
Als je een elektrische auto rijdt betaal je energiebelasting over de stroom voor je accu. Dit is een veel lager bedrag wat er binnenkomst dan de accijns van benzine en diesel.
Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden en vanaf 2035 mogen fabrikanten geen nieuwe auto's meer verkopen die op fossiele brandstoffen rijden.
Het rijk loop dan 1,8 miljard euro mis. Het rekeningrijden zou ervoor moeten zorgen dat dat gat gedicht zou worden, maar dit kan dat een probleem worden, want dan moet er ergens anders geld vandaan komen.
Als je moet betalen per kilometer zouden mensen minder snel hun occasion kunnen pakken. Als rekeningrijden niet doorgaat gebeurt dat misschien wel en dat kan zorgen voor meer files
Ook is dit niet goed om de klimaatdoelen te halen. Minder auto's op de weg betekent ook minder uitstoot.